”Utan Mr. Miyagi ingen Daniel-san – Inför lärlingsjobb för unga”.

Hmm.. vet dagens unga vem Mr Miyagi är? Tveksamt. Folkpartiets valaffischerna känns omoderna. Vilket är så synd för budskapet handlar om unga, det handlar om att unga ska komma in i samhället och bli delaktiga.

Mitt medlemskap i FP är ganska nytt, sedan 2008 , men det som  tydligast har slagit mig som relativt ny medlem är hur det är barn- och ungdomspolitiken som tar mest plats i partiet.  I årets valkampanj så handlar fyra av de tolv affischerna om skolan eller ungdomsarbetslösheten, som till exempel ”Framtiden börjar i klassrummet – Ja till betyg”, ”a, b, c, d, e, fp – Framtiden börjar i klassrummet” och ”Unga ska ha jobb – fler lärlingar”.

Det är ingen hemlighet att huvudfrågan för Folkpartiet är skolan. Därav mitt medlemskap i partiet. Att investera i skolan är att investera i framtiden, våra barn och ungdomar, om välståndet ska växa i Sverige är en skola i världsklass  avgörande. Här skiljer sig FP från  S, V och MP genom att säga ja till betyg. Ja, till kunskap i skolan. Ja, till ordning och reda i skolan. Ja, till trygghet i  skolan

Men sjukvårdspolitiken och kanske framförallt satsningarna på psykiatrin i Stockholms Läns Landsting är viktig för mig och varit prioriterade genom hela mandaten perioden för FP. Alliansregeringen skriver i dag i Brännpunkt i SVD om fortsatta satsningar inom sjukvården, viktiga satsningar som har individen i fokus som vill stärka landstingens patientsäkerhetsarbete genom ett årligt stimulansbidrag.

När jag säger viktiga för mig så menar jag viktiga för mig som mamma, lärare och medmänniska inget annat… Jag ser hela tiden på politiken utifrån ett brukar perspektiv, nyttjande, arbetande och levande i dessa verksamheter.  Därför när jag går in i rollen som politiker måste prioriteringarna för det parti jag väljer att engagera mig i ha tydliga värderingar som sammanfaller med mina. Självklart? Nej, många röstar ”rött eller blått” på grund av härkomst, social tillhörighet, ärvt föräldrarnas åsikter. Det är mycket yta och lite substans. Man retar sig på omslagspappret på paket men glömmer att ta av prasslet och se vad som finns inuti paketet.

Hoppas att kidsen vet att titta bakom presentpappret, och att Karate Kid var en riktigt bra film som handlar om äldres tålamod med yngre och generationers nyfikenhet på varandra.

Det handlar om så mycket den 19 september….

Njut av värmen!

Lämna en kommentar