”Vad är det för liberalt med Folkpartiet egentligen?”

Ovan är en kommentar jag har fått ett antal gånger, som förespråkare för FP, och kanske speciellt i samband med deras skolpolitik. Oftast av akademiker föräldrar, inte helt ovanligt mammor till söner…

Allt detta stämmer så bra på vilka som har tjänat mest på avskaffandet av betyg. Ungdomar med självförtroende, oftast med högutbildade föräldrar, fostrade att ta plats och ta för sig, bevandrade i sociala koder och med ett gediget, tryggt socialt nätverk runt omkring sig. Dessa elever finner man oftast i våra progressiva friskolor, väldigt ofta föräldra – och eller elevstyrda skolor med ett ambitiöst program både gällande ämnesplaner samt fritidsaktiviteter kopplade till skolan.

Är det något fel med det?

Nej, absolut inte – bilden ovan stämmer väldigt bra på mig och mina två söners grundskoleutbildning i en progressiv friskola inspirerad av Howard Gardner, även föräldra- och elevstyrd.

Det är underbart med föräldrar som höjer sina röster för sina barn, som fyller klassrummen på varje föräldramöte och som slåss om att bistå lärare och fritidspersonal på utflykts dagar i maj! Men verkligheten kan se ut på olika sätt.

I den skola som jag har arbetat på i många år har det ibland ekat tomt i klassrummet på föräldramötena. Föräldrar arbetar, känner obehag för att komma till skolan, känner ett ointresse eller svårt att förstå svenska, eller… Ja, orsakerna är flera. Jag är ledsen för jag vill gärna träffa föräldrarna och få dem att känna sig bekväma och välkomna i vår skola.

Vi har problem med disciplin i skolan i Sverige idag, om någon säger motsats kan jag ta dem på en tur till lite olika skolor. Vissa elever lär sig inget i skolan på grund av att några få förstör, och om du inte får arbetsro och lugn kommer du aldrig att lära dig. Men det gäller att vara vuxen, orka sätta gränser för barn där föräldrar av flera olika orsaker inte kan eller förmår. Plus att vi lärare är utan föräldrar i klassrummet. Klassrummet är ett annat sammanhang med 30 tonåringar till, en situation som påverkar ungdomen eller barnet på olika sätt, såklart.

Vi lärare måste ha auktoritet att få leda styra arbetet i skolan.

Vi måste ha förtroende av samhället och politiker.

Vilka har förlorat på att betygen togs bort? Jo, flickor och pojkar med föräldrar med låg utbildning och sämre ekonomiska förutsättningar.

Det liberala, mina vänner är att ge dessa barn och ungdomar en chans!

Sann liberalism, allas möjlighet, och tron på individens förmåga.

Och ni som är emot ”ordning och reda” i klassrummet och emot betygen – vilka är ni beredda att offra?

2 reaktioner på ””Vad är det för liberalt med Folkpartiet egentligen?”

  1. Bra Amie! Tiden på ”din” skola satte djupa spår hos mig. Skolan blev lite min också och där fanns elever jag aldrig glömmer. Lämnade en högstatusskola och sökte medvetet till en skola med elever med stora behov. Ångrade mig aldrig…

Kommentera

