Ny i Värmdöpoliken

”Jaha du, Amie, nu har du varit folkvald politiker i ett antal månader. Hur känns det? Var det som du trodde?”

Ja, ungefär, jag hade en ganska bra bild av hur det skulle bli, visa det sig. Det som förvånar mig mest är hur snälla de allra, allra flesta är. Oavsett partibeteckning och ideologisk hemvist. Gott kamratskap och ganska schysta spelregler. Tänk om de svenska lärarrummen genomsyrades av samma öppenhet och korsbefruktade samtal.

Dock! Nota bene. Lite rävspel och avund pyr i de politiska vrårna. Hm.

Avhoppen bland folkvalda är hög, många blir nog chockade över arbetsbelastning som fritidspolitker. Ekot rapporterade om detta igår, torsdag (den 10/2).

Även jag måste erkänna att det tar på krafterna. Sena kvällar, många möten och kuvert tjocka som tegelstenar med handlingar i, som fyller brevlådan! Nina L, partikamrat och riksdagskvinna, skojade med mig när jag som gröngöling frågade efter en kurs hur man läser handlingar – om jag inte ville ha en kurs hur man inte läser handlingar. Men den kursen finns inte. Trots allt så ger engagemang, mer engagemang, så enkelt är det!

Politik är kompromisser. Man måste lyssna, aktivt vaket, på tjänstemän, partikamrater, koalitionskamrater, oppositionen och sist men inte minst värmdöbor.

Jag har lärt mig så mycket om min kommun (och mycket kvar att lära..), och jag känner stor ödmjukhet inför våra utmaningar. Vår befolkning är ung, över 20 % av vår befolkning i kommunen går i förskola och skola. Och varenda unge och ungdom är värd den bästa skolan och omsorgen! Kanske min största inspiration.

Jag fick rådet, av en god ny vän inom politiken, ladda för Marathon inte sprint. Så sant.

Men jag glömde att nämna det är faktiskt riktigt roligt och oerhört lärorikt. Jag har träffat så härliga människor som brinner för politiken och inspirerar, även när man egentligen vill gå hem.

Jag har fått några riktigt goa vänner. Jag hade inte klarat det här utan mitt främsta stöd, vår partiordförande Fredrik Sneijberg. Hans humor, stöd och värme borde ensamt inspirera fler att bli folkpartister i vår kommun. Jag har flera underbara partikamarater, som jag uppskattar.. Tack för stöd! Hoppas jag kan finnas där för er.

Lämna en kommentar