Svenska skolan får botten noteringar…igen

Läser och lyssnar på nyheter från SVT play där man rapporterar om försämrade resultat gällande läsning, läsförståelse och matematik, länk . Dock naturvetenskapliga ämnen på väg upp.
Kunskapskurvan bland svenska barn och ungdomar började peka brant nedåt i början av 90- talet och jag var med om raset. Jag undrar om jag hade utbildat mig till lärare idag. Men jag är glad att jag gjorde det – för arbetet i skolan med eleverna har varit en rolig och lärorik tid.
Kommunalisering, läs Göran Perssons biografi för bakgrundsfakta, minskade undervisningstimmar, minskade krav, handledning istället för undervisning, en ogenomtänkt friskolereform. Många fel alla utfärdade av politiker med goda intentioner och begränsade insikter. En hel del flummiga pedagogikforskare bidrog även till fallet.

Om man ska bli bra på fotboll – måste man träna.
Ska man bli bra på läsa, skriva och räkna så måste man träna.

Skolverket efterlyser lärarkompetens.
Jag efterlyser mer tid för undervisning, och fler lektioner, mer tid för före och efter arbete, mer tid i klassrummet med eleverna. Och repetition av inhämtad kunskap i hemmet=läxor.
Skolan i Japan innehåller många fler lektioner per dag än i Sverige. Från årskurs 1-4 går man från 8.20-15.00, varje dag. Lågstadiet är en viktig tid, där man lägger grunden för läsförståelse och matematik. Färre undervisningstimmar innebär också att hemmets roll blir viktigare för att stödja barnet, vilket leder till att ekonomiska och sociala skillnader kommer att avspegla sig mer och skolan blir inte den klassresa den skulle kunna vara. Vilket är en förlust för samhället såväl som individen.

Metta Fjelkner, LR, skriver om lärarnas sjunkande status, länk vilket hör ihop med sjunkande resultat i skolan. Lärarnas status och skolans status går hand i hand.

Nedan en elak men ack så rolig bild som delvis stämmer in. Och eftersom jag är fd folkvald så unnar jag mig att driva med politiker.

20121212-135608.jpg

5 reaktioner på ”Svenska skolan får botten noteringar…igen

  1. Bra bloggpost, många bäckar små så kanske det så småningom kan bli ändring. Jag tar inte åt mig av bilden, även om den tyvärr stämmer på många andra. Jobbar istället oförtrutet på att få loss medel till skolorna, för utan mer resurser kommer det inte att bli bättre. I kväll ska jag yrka på att bland annat Värmdö Bostäder säljs. Då kan vi istället använda räntan om cirka 34 mnkr till skolan. Om vi inte säljer och räntan går upp, 100 mnkr är inte osannolikt, får vi istället dra ned på skolan, och det vore ju rena katastrofen. Fortsätt att blogga, det är alltid kul att läsa dina poster.

    • Hej Henrik,
      Tack för din kommentar och fortsätt att kämpa för skolorna på Värmdö. Mer resurser behövs.
      Jag skulle helst vilja ha en statlig skola styrd med tydliga direktioner. Det enda sättet alla barn och ungdomar oavsett bostadsort kan få en kvalitativ skola. Skolans resurser skall inte vara beroende av kommunpolitikers välvilja.
      Kul att du läser bloggen. Kommer snart en rapport från valet i Japan, jag ska vara aktiv talare på ett politiskt symposium i helgen i Tokyo.

  2. hej, jag har läst några inlägg på din blogg och jag måste säga att det du skriver är väldigt intressant att läsa, jag själv gymnasieelev och jag har också hört om detta och jag tror att jag vet vad det beror på. De ändrade kunskapskrvaen, förut kunde du kompensera exemplevis om du var bättre på att visa vad du kunde så kunde du kompensera med detta om du exemplevis inte var lika bra på skrivande medan nu måste du vara jätteduktig på alla de moment som i språk är det tala,skriva,höra och läsa och har du inte A i alla dessa kommen du inte att få ett A och om du har A i hör,läs och skriva men E i att tala så kommer du att få högst ett C, så de har blivit mycket hårdare

    • Hej Josefine, tack för kommentar. Kraven har ökat. Men jag hoppas också att undervisningen har utvecklats för att stödja eleverna. Det är inget konst att ställa krav, konsten är att supportera eleverna, ge dem rätt uppgifter och stöd. Ge inte upp! Kämpa. Och be om förklaringar och be lärarna om feedback så du förstår vad du ska jobba med. Lycka till i skolan.

      • Tack så mycket ,det ska jag, jag började i gymnasiet samtidigt som kraven höjdes så jag har ingen aning om vi får mera hjälp eller inte men det är min teori varför vi får lägre betyg ^^

Kommentera

