”Hem till skolan”

I dagens DN skriver en av Sveriges bästa samhällsreportrar Maciej Zaremba om skolan och om skolorna i Sverige idag. Dagens artikel är del ett av en längre artikelserie. Mycket läsvärd, finns här.

Dagens artikel har rubriken ”Så vandaliserade kommunen en skola”.

Artikeln handlar om Kävlinge kommun i Skåne, där föräldrarna vill att staten tar över grundskolan Tolvåkerskolan, genom statlig tvångsförvaltning. Föräldrarna kritiserar kommunen för att sakna ”skolvision, kvalitetsansvar och ledarskap”.

Som lärare i den kommunala skolan känner jag igen greppen beskrivna i artikeln; temaundervisning istället för lärledd undervisning, lärarlag istället för ämnesgrupper, rektorer som roterar mellan skolorna i kommunen på en femårbas eller kortare, mm. Många modeller kommer från industrin, LEAN konceptet är det nyaste…

I mitt första anförande i Kommunfullmäktige talade jag om viljan att avskaffa mig själv, avskaffa de kommunala skolpolitikerna. Och i min blogg har jag återkommit till frågan vid många tillfällen. Frågan är kontroversiell. Och för tydlighets skull – ja, jag tänker fullfölja mitt kommunala uppdrag och ja,  jag tar det på största allvar och jag känner ära och glädje inför mitt uppdrag, och ja, jag tänker kämpa för att göra mitt yttersta för att nå förändring och förbättring.  Frågan handlar inte om min person, frågan handlar om vilken proffessionalitet skolan skall styras med. Vem eller vilka som förvaltar den politiska styrningen av skolan. Att vi får en skola som håller en hög standard oavsett de kommunala politikernas intresse och kompetens i skolfrågor. Min första reflektion efter ett par månader som folkvald och som skolpolitiker i Värmdö kommun är att jag skulle vilja få till en ansvarskultur i kommunen när det gäller skolan. Oppositionen skyller på majoriteten och tidigare alliansen. Jag vet inte vilka S skyllde på när de styrde eftersom problematiken fanns redan då.  Och angreppskulturen fortsätter med att tjänstemän skyller på rektorerna och rektorerna skyller på, ja , ni förstår. ..

Angreppskulturen och avsaknaden av ansvarskultur skapar uppgivna och arga föräldrar. 

Vilka ska lärarna skylla på? Jo, vi lärare, vi brukar skylla på eleverna, avsaknad av resurser och det lite luddiga begrepppet samhället …

Vilka ska eleverna skylla på? Mmm.. Eleverna blir oftast rätt glada om någon tar dem på allvar och bjuder på undervisning under utsatt tid. 

Elever som jag har träffat från Värmdö är oftast den mest nöjda delpartnern och berömmer ofta spontant sina lärare.

Men det blir lätt som i den gamla historien om pojken som inte vill gå till skolan, och hans mor hotade honom. Ni kanske minns, ”katten på råttan, och råttan på repet, och..”  

Alltså  ”politiker på tjänstemän, tjänstemän på rektorer, rektorer på lärare, lärare på elever…”

En angreppskultur istället för en ansvarskultur.

Det är dags att få igång en vi- kultur istället för en ”vi och dom” kultur som präglas av polarisering och angrepp.

Vi måste bilda en kedja av positiva ansvarsfulla handlingar som får igång en process för ett förbättringsarbete som stimulerar till gemensamt ansvar för kunskapsutveckling och arbetsro och glädje i Värmdös skolor, förskolor och fritidshem.

Vi behöver alla hjälpas åt, jag klarar inte det här utan er alla. Vi är många som behövs för att klara av uppdraget – att Värmdös skolor skall bli bland de bästa i länet!

4 reaktioner på ””Hem till skolan”

  1. Härligt, Annika Andersson sträckte ut en hand för detta i våras, hon gjorde likadant i under och efter valrörelsen, tyvärr fanns det ingen på andra sidan som ville ta den, blir du först?

  2. Folkpartiet står för en nykonservativ skolpolitik som går ut på ökad styrning av skolan och klassrummet, centralisering, ökat fokus på prestation (istället för kompetens) och ett mer komparativt perspektiv.

    Socialdemokraterna står för en nyliberal skolpolitik som gått ut på decentraliseringar, individuella arbeten, osynlig och relativistisk pedagogik och marknadstänk – vilket sammantaget lett till en stark medelklassdominans.

    Vänsterpartiet i sin tur står för en terapeutisk skolpolitik, också den grundad på osynlig och individualistisk pedagogik, men kompetensinriktad, problembaserat lärande och en progressivistisk kunskapssyn. Även den en modell som skapar osäkerhet för arbetarbarn och leder till medelklassdominans.

    Jag skulle istället vilja se…

    * Tydligare kunskapskriterier
    * Mindre specialisering och mer baskunskaper
    * Mer struktur i skolan
    * Vygotskyansk pedagogik
    * Mer kollektivism i pedagogik och skolans utformning (inkl. fler internatskolor!)
    * Mer samarbete och krav på att elever ska ta ansvar för varandra
    * Läxläsning i grupp, mixade efter kognitiv kapacitet (som i Kina och Sydkorea)
    * Mer kritiskt tänkande och kunskapsteori
    * Praxis-orienterad kunskapssyn (förening teori och praktik, det senare har haft en allt för underordnad roll i skolan)
    * Minskad konkurrens (inkl. att minimera de nationella standardiserade testen)
    * Bonus till lärarlag som lyckas höja elever till godkänd nivå

    • Hej Sara!
      Och tack för din kommentar. Av dina förslag gillar jag:
      * Tydligare kunskapskriterier – och tycker nog att det är precis det FP står för!
      * Mindre specialisering och mer baskunskaper- vänta lite..vi behöver både och!
      * Mer struktur i skolan- det tycker jag också att FP står för!
      * Vygotskyansk pedagogik- om man vill som pedagog och skola eller skolenhet varför inte, ska inte styras på central nivå..
      * Mer kollektivism i pedagogik och skolans utformning (inkl. fler internatskolor!)- jag tror det skall finnas som valmöjlighet, till exempel folkhögskolor är bra på det här, passar inte alla..
      * Mer samarbete och krav på att elever ska ta ansvar för varandra- Nej, drabbar oftast flickor som ska ta hand om stökiga pojkar, aldrig i livet, varken som feminist eller liberal!
      * Läxläsning i grupp, mixade efter kognitiv kapacitet (som i Kina och Sydkorea)- spännande, tyvärr okunnig om detta, har du mer information, tar gärna del av forskning.
      * Mer kritiskt tänkande och kunskapsteori- finns i våra kurskriterier och betygskriterier…idag.
      * Praxis-orienterad kunskapssyn (förening teori och praktik, det senare har haft en allt för underordnad roll i skolan)- här pågår det forskning bland annat inom yrkesdidaktiken, Helena Tsalagidis har doktorerat på ämnet. Yrkesprogrammen och yrkeshögskolorna jobbar med det här och utvecklingen går framåt.
      * Minskad konkurrens (inkl. att minimera de nationella standardiserade testen)- Nej, här håller jag inte med. Nationella standardiserade test påverkar riktning av undervisningen, och gör den likvärdiga för barn och ungdomar i hela vårt avlånga land. Mindre tyckande om barn och ungdomars personligheter och mer om deras kompetenser och förmågor.
      * Bonus till lärarlag som lyckas höja elever till godkänd nivå – den här laddad. På tal om din punkt ovan om minskad konkurrens går den här stick i stäv. Kan även leda till betygsinflation. Redan idag kan vi se att många godkända betyg leder till lönebonus, vilket leder till att lärare mest vill ha motiverade elever. Men vem ska då undervisa svaga elever?
      Kul att läsa dina tankar!
      Amie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s