Desto mindre pedagogik desto mer ideologi

Och desto mer ideologi desto mer juridik. Jag kom på varför jag är folkpartist idag när jag läste Hans Bergströms debatt artikel Den ansiktslösa skolan i DN idag den 11 augusti.

Citat: 

Vi har fått en ny typ av myndigheter i Sverige: de ideologiproducerande. DO är en sådan. Barn- och elevombudet, BEO, hos Skolinspektionen är en annan. Utmärkande för dessa myndigheter är att de i sin inre kultur har en så stark tro på sin riktning att det nästan inte spelar någon roll vad riksdag och regering säger. De producerar själva sin idéhållning. Hos Skolinspektionen, och än mer BEO, härskar Rousseau. Alla barn är i grunden goda och kan talas till rätta utan något behov av disciplinära medel.

Slut på citat. Idag plågade jag mina stackars kollegor på arbetet med artikeln, men nästan alla hade läst den till morgonkaffet. Många höll med…

Jag blev lärare för att tycker om att undervisa och möta eleverna och se de växa och utvecklas. Med kunskapen som hjälp inte åtgärdsprogram. .. Åtgärdsprogram skall vara och är sista steget för att rädda eleven, men verkningslöst om eleven inte är i skolan.

Sommarlovet är slut, sommarlovet har många likheter med monarkin. Gammalmodigt och inaktuellt men älskat och en del av den svenska folksjälen. Fast det är en utmaning att hitta meningsfulla aktiviter till barn och ungdomar när föräldrar jobbar. Morföräldrar och farföräldrar, kollo, feriejobb, och hjälpa av vänner och bekanta. Kanske skall fler kommuner anordna sommarskolor och vettiga aktiviter. Ett annat alternativ är att korta sommarloven, det finns pedagogiska vinster, många barn tappar kunskaper, läsförståelse undet det långa lovet. Det finns också fördelar med Republik men motståndet är nog lika stort som att ta bort sommarlovet. Gymnasieelever skulle faktiskt kunna göra praktik på sommarlovet, något som min skola uttnyttjar en hel del, bygger dock på frivillighet hos eleverna.

Privata alternativ bygger på företagsamhet, vinstutdelning är en del av privat företagsamhet. En del skolor är skrupellösa, man ger eleverna för lite undervisning, för få utbildade lärare men eleverna väljer ändå skolorna, tyvärr.

 I friskolor som drivs av stiftelser finns mindre insyn än i en företagsam driven verksamhet men ofta väldigt seriösa aktör och vinstdriften är anledningen till skolan utan en pedagogisk bärande idé, oftast.

Den kommunala skolan kan se väldigt olika ut beroende av elevklientel och kommunens ekonomi, ohållbart. Skolan skulle vara statlig och garantera samma höga nivå och vara så bra så alla fria alternativ skulle tävla, för att kunna nå upp till dess nivå!

2 reaktioner på ”Desto mindre pedagogik desto mer ideologi

  1. Spännande skrivning av en lärare, och förklarar i alla fall för mig en del symptom.

    ”Den kommunala skolan kan se väldigt olika ut beroende av elevklientel och kommunens ekonomi, ohållbart”.
    Att helt förbigå att olikheterna skulle kunna bero på lärarkvalitet och rektors kompetens är en insiktsbrist som det blir allt tydligare att stora delar av kollegiet lider av. ”elevklientel” är ju dessutom ett uttryck som får en att baxna.

  2. Hej Kenneth –
    Mitt fokus med blogginlägget var DN:s Debattartikel. Jag har skrivit om lärarkvalité i tidigare blogginlägg, ville ha en annan vinkling men självklart finns det flera faktorer som spelar in! Men rektors roll för skolan har jag inte skrivit så mycket om. Men det är nog så att rektorer idag känner större press att hålla budget än att vara pedagogiska ledare något som präglar många verksamheter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s