E-hälsa

Nu är Landstingsplattformen lagd och Alliansen fick folkets förtroende att fortsätta ta ansvar för Stockholms Läns Landsting. Tyvärr blev inte jag invald i landstingsfullmäktige.. Om jag hade blivit det hade jag haft en hel del punkter på agendan som jag hade velat kämpa för. Jag känner mig dock övertygad om att vårt nyvalda landstingsråd Anna Starbrink och vårt välbeprövade och omvalda landstingsråd Birgitta Rydberg kommer att utveckla och förbättra – tillsammanns med de andra partierna i Alliansen-  och tryggga vår sjukvård (och kollektivtrafik och kultur, inte att förglömma..) Se här alliansens program för 2010-2014. 

Jag skulle vilja slå ett slag för E-hälsa, vilket innebär elektronisk hälsa för er som vandrar i okunnighetens mörker i frågan. E-hälsa är samlingsbegreppet för vård och stöd på distans och omfattar många olika delar och verktyg. Det handlar om både informations- och kommunikationsverktyg som används till förebyggande åtgärder, diagnos, behandling men även övervakning och styrning av hälsa och livsstil. En del av övervakning och styrning av hälsa innebär utvecklandet av kroppsburna och bärbara kommunikationssystem för att övervaka och hjälpa patienter. Man sätter patienten i fokus och ger patienten kontrollen och insikten i sin egen sjukdom och behandling genom möjligheten till självtestning.

Min pappa som är nyss fyllda 74 år har ätit Waran sedan trettio år tillbaka. Han och min mamma har rest runt i Europa sedan pensionen i sin husbil och njutit av livet. I Sverige finns det cirka 160 000 personer som min far, och uppskattningsvis ca 23 000 i Stockholm, som är beroende av Waran. Många är äldre men med många år framför sig med ett liv fullt av testande och inställande av mediciner. Med hjälp av e-hälsoverktygen kan man t.ex. alltid få tillgång till potentiellt livsavgörande hälsoinformation – något som blir allt viktigare i och med att vi reser allt mer utomlands.

I Norrland (Piteå respektive Skellefteå) finns patientnära testning på vårdcentraler men utbildning i självtestning finns också här i stockholmstrakten. Tyvärr stödjer inte landstingen patienters köp av mätare för närvarande.

 Inslag om självtestning 1:

 http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_lulea?title=raddar_liv_men_kostar_patienten_flera_tusen&videoid=1098689
 
 
Inslag om patientnära testning på vårdcentral:
 
http://svtplay.se/v/2167171/hjartpatienter_far_vard_i_hemmet e-hälsa

Kommentera

