Nytänkande för kollektivtrafiken

FP: s nya utredning angående kollektivtrafik satsningen är tillgänglig för granskning och betraktelse – vi är det nya miljöpartiet!

Min personliga favorit är satsningen på snabba båtbussar som ska binda samman Stockholms många vattennära nya och gamla områden på både Saltsjö- och Mälarsidan. I min personvals kampanj för region ost vill jag (tillsammans med många andra) ha en satsning på vattenburen kollektivtrafik i vår region, Värmdö, Nacka, Tyresö och Lidingö. Viktigt att man tänker på detta när man bygger nya Slussen och förbereder en pendelbåtsterminal på bägge sidor om Slussen, alltså både i Mälaren och i Saltsjön.

Gör Slussen till ett centrum för kollektivtrafiken på vattnet.

Hur mycket det skulle kosta att bygga ut den här typen av kollektivtrafik på vatten är det ingen som vet fast det finns en stor bred politisk majoriteten för förslaget. Frågan är om man även kommer att göra det tillgängligt inom kostnaden för ett månadskort, eller kommer det bli ett tilläggskort? Detta bästa vore inom ramen för kollektivkortet men finns det ej resurser så får det bli ett tilläggskort. Huvudsaken är att man påbörjar kollektiv båttrafik.

För oss som bor i skärgården erbjuder detta en fantastisk möjlighet till att öka turismen. Och ett pendlings alternativ till Stockholm.

I förslaget erbjuds ett inre båtnät nära Stockholms kärna från Hammarby sjöstad/Liljeholmen till Hornsberg/Lindhagen, Alvik/Minneberg, Solna och Bällsta. Sedan vill jag och många med mig ha ett yttre båtnät runt Stockholm från både Mälaren och Saltsjön. Gör det möjligt att ta med cykeln på dessa turer, både för pendlare och för turister.

Andra viktiga punkter i programmet är:

• Cykeln som en naturlig del till/från kollektivtrafiken med fulla möjligheter att ta med sin cykel i all ny kollektivtrafik och ständigt ökade möjligheter i befintlig kollektivtrafik.

• Full tillgänglighet för människor med funktionsnedsättning från start med den nya kollektivtrafiken.

• Samverkan med näringslivet och andra aktörer – fordonstillverkare, byggföretag, fastighetsägare – för att bygga och finansiera den nya kollektivtrafiken.

• En gemensam organisation för all kollektivtrafik i Stockholms län med en politisk trafiknämnd med en demokratiskt styrd trafikförvaltning.

Läs mer om detta på Birgitta Rydbergs blogg, Maria Wallhagers blogg och Rasmus Jonlunds blogg