Women’s action network

Jag var inbjuden som talare av Women’s Action Network i samband med valet i Japan den 16 december. Jag fick precis reda på att länken är utlagd på nätet av mitt tal, här är direktlänken till mitt tal cirka 0.44 in i filmen. Notera att Powerpointen lever sitt eget liv, kommunikationsproblem, suck.
Mitt tal simultanttolkades till japanska av en duktig tolk, och vi hade gått igenom talet innan. Det är spännande och lärorikt att få delta i sådana här sammanhang i en helt annorlunda politisk kultur. Innan man börjar sina politiska diskussioner värmer man ofta upp med olika ”lekar” så alla ska känna sig bekväma och komma över sin blyghet. Vi som skulle tala på symposiet, vi var fyra talare, fem med tolken, och fick värma upp med en mycket mystisk lek där man skulle tycka tvärtom någon annan, på japanska.. Minst sagt förvirrande.
Japaner har svårt att uttrycka en motsägande åsikt. Japan är en extrem konsensus-kultur. Speciellt svårt för kvinnor att uttrycka och formulera egna åsikter i ett öppet forum.
När jag under mina luncher sitter i TV-soffan och tittar på Shinzo Abe-San och de andra politikerna argumentera i parlamentet har jag ännu inte sett någon höja rösten, det bara nickas hela tiden.

Women’s Action Network är en organisation som försöker främja och stötta kvinnor i Japan. Det är en ideell organisation, en paraplyorganisation som innehåller flera olika organisationer, för att främja kvinnor på olika arenor i Japan såsom politik, affärsverksamheter, med mera.
Organisation är väldigt aktiv i att stötta Fukushima regionen efter katastrofen för två år sedan, samt att lyfta fram kvinnor och barns utsatthet under och efter katastrofen.

Hur det gick för kvinnorna i valet i Japan i december förra året? Jo, den kvinnliga representation i parlamentet sjönk till 7,9% vilket placerar Japan på en jumboplats när det gäller kvinnlig representation i lagstiftande församling, nämligen 162 plats av 190 stater.


– Posted using BlogPress from my iPad

Location:Tokyo den 15 December 2012

Kommentera

