Sveriges bild av Japan del II

Att vara kvinna i Japan och Sverige skiljer sig åt på många sätt. En sak är väldigt annorlunda, kvinnor i Japan yrkesarbetar i regel inte efter de har skaffat familj, medan svenska kvinnor är bland de kvinnor i världen som yrkesarbetar mest, oavsett sin familjesituation.
Ny data från Centrum for Work-Life Policy finner att japanska kvinnor med högskoleutbildning är mycket mer benägna än amerikanska kvinnor (74% mot 31%) att avsluta sina jobb frivilligt.
Men medan brist på barnomsorg är den främsta anledningen till att de flesta västerländska kvinnor tar ett avbrott i karriären, uppger kvinnor i Japan att anledningen för högutbildade kvinnor att sluta yrkesarbeta är att de har drivits bort från karriären på grund av ickestödjande arbetsmiljöer och chefer som inte värdesätter dem. Nästan två tredjedelar, 63% säger att de slutat för att deras karriär inte var tillfredsställande och en häpnadsväckande 49% säger att de kände sig tillbakahållna och inte fick jobba med det de var utbildade till och var kompetenta till, källa.
En bekant som har jobbat ett antal år i Japan berättade en ganska typisk historia för mig som illustrerar fenomenet. I min väns företag hade man i företagsledningen under en tid letat med ljus och lykta efter någon som var utbildad civilekonom med goda kunskaper i tyska, japanska och engelska för företagens expansion i västra delen av Honshu. Till slut fann man en japansk kvinna med kvalifikationer och önskvärda erfarenheter från den internationella företagsvärlden. Den svenska chefen var lycklig och nöjd över rekryteringen. Döm av hans förvåning när han dyker upp på kontoret ett halvår år senare och upptäcker att den anställda kvinnliga civilekonomen kokar kaffe för de män som han trodde att hon var anställd för att leda. När min bekant frågade vad som hade hänt fick han till svar att hon måste lära sig företaget från grunden, och börja på botten..
Tyvärr finns det flera liknande historier.
Orsaken till kvinnas lägre värde i samhället och speciellt i arbetslivet, går att härleda till den ursprungliga kinesiska filosofin Konfuciansimen, länk. Enligt den konfucianska samhällsstrukturen, ska kvinnor på alla nivåer inta en position lägre än män. De flesta konfucianer accepterade underkastelse av kvinnor till män som naturligt och riktigt. Konfuciansimen påverkar, och har påverkat Japan under många århundraden. I Japan är de flesta företag, stora såväl som små företag, familjeföretag, och de konfucianistiska hierarkierna, även om de är gamla, fortfarande levande traditioner som påverkar familjelivet såväl som företagskulturer och genomsyrar japansk kultur. Konfuciansimen bygger på fem givna relationer av underkastelse och hierarki, och den viktigaste kvinnliga dygden är underkastelse. Kvinnor förväntas uppvisa lydnad före alla andra dygder, och i varje skede av livet. Som barn måste flickor lyda sina fäder, som hustrur sina män, kvinnor måste vid varje skede av sina liv lyda en man, och som änkor, måste kvinnor lyda sina vuxna söner. Enligt den traditionella konfucianska tankesättet är aldrig en kvinna en autonom som är fri från manlig kontroll.
Många japanska kvinnor som jag har pratat med beskriver sina liv som en kamp för en väg ut ur de ”konfucianska skuggor.”

Här nedan kommer några Neo-Confucian inspirerade ordspråk.

” A woman’s duty is not to control or take charge.”

”Woman’s greatest duty is to produce a son.”

”A woman ruler is like a hen crowing.”

”A husband can marry twice, but his wife must never remarry.”

”The woman with no talent is the one who has merit.”

”Disorder is not sent down by Heaven, it is produced by women.”

”Those who cannot be taught, cannot be instructed. These are women and eunuchs.”

Det japanska skönhetsidealet är också en produkt av Konfuciansimen. Kvinnor ska vara ödmjuka och kyska, gulliga, kawaii, är kvinnoidealet högt upp i åldrarna. Och på de japanska stränderna är det inte mycket bar hud som visas, mycket kyskt. Men den stora orsaken till långärmade tröjor på stränderna, har att göra med att solbränna inte är ansett vackert, utan en sann skönhet är blek, mycket blek.
Men man har nästan alltid mycket kläder på sig, även när man får massage. Och man ber ofta ordentligt om ursäkt om man kommer åt någons bara hud.
Man bugar när man hälsar, istället för att ta i hand, kramas eller kindpussas. Men man bär sina barn nära sig i sele, året runt, på magen eller ryggen, men man håller inte på att pussa sina barn offentligt. Men man är fysiskt nära sina barn, man sover ofta tillsammans högt upp i åldrarna på futonmadrasser.
Där jag bor i Tokyo ser man många latte-mammor, överallt. Och eftersom män jobbar kan man plötsligt befinna sig på en kafé med många kvinnor runt omkring och absolut inga män. Men kommer man ut från Tokyo blir man plötsligt omgiven av fler äldre än yngre människor.
I Japan störtdyker nativiteten. Så sent som 1990, var det fler arbetsföra och japanska barn, siffran var 7 arbetsföra och barn mot 3 pensionärer. År 2050 kommer förhållandet att vara 1 till 1. Befolkningen åldras och barnafödande sjunker. Ett stort politiskt reformarbete måste till för att underlätta för unga att skaffa familj och möjliggöra kombinationen av yrkesliv och familjeliv.
Många Tokyobor skaffar hund istället för barn, och behandlar sina små kelgrisar mer som bebisar än djur. Det kryllar av affärer med kläder, och accessoarer för hundar, och många hundar är pyntade för tiotusentals yen!
Sammanfattningsvis, kvinnor i Sverige föder barn och yrkesarbetar. Kvinnor i Japan måste välja antingen en yrkeskarriär eller en familj. Kvinnor i hela världen måste stånga sig blodiga emot fördomar och stereotypa föreställningar, men i Japan har dessa en kulturfilosofisk förankring och genomsyrar företag och familjer, vilket innebär att om man utmanar stereotypa könsroller utmanar samhällets grundpelare.
Feminism är både teori, praktik och analys. Den feministiska angreppssättet är viktigt att använda för att förstå kvinnors utmaningar men också för att kunna förstå vilka fighter man ska välja att lägga energi på. Jag önskar av hela mitt hjärta att japanska flickor och kvinnor skall få mer makt att påverka och styra det japanska samhället, för hela Japans skull. Framtidens ledare, entreprenörer, forskare och ingenjörer måste plockas ur hela befolkningen, inte bara av de manliga 50%, först då kan Japan återfå och erövra sin plats på världsmarknaden.

20130316-125251.jpg
20130316-125314.jpg
20130316-125440.jpg
20130316-125540.jpg
20130316-130336.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s