”Good enough”

Igårkväll, var jag på Svenska Ambassaden i SWEA:s regi och pratade om jämställdhet och feminism. Det var fina, kloka och ärliga samtal om att vara kvinna i Sverige och Japan. Vi svenska kvinnor var alla glada och tacksamma över den svenska välfärdsmodellen som gör det möjligt att kombinera och förena föräldrarrollen med ett yrkesliv.
Men vi pratade också om hur tufft det är att räcka till, att orka med barn och heltidsarbete. Jag var ensamstående mamma till två små pojkar i ett antal år, jag har aldrig varit så sliten och utarbetad, konstant trött.
Men man får bestämma sig, för vad som är viktigt, och vad som går att välja bort.

Det har jag gjort.

Jag kommer aldrig att be om ursäkt när någon kommer och hälsa på mig för att det inte är städat. Jag kommer aldrig att kunna baka kanelbullar som någon gillar, inte ens mina barn gillar dem.
Jag är faktisk ganska usel på matlagning. En vän sa att jag har gett halvfabrikaten ett ansikte. Mina barn blev chockade när det fick reda på att man kunna göra köttbullar själva.
Jag vet inte vem det var som var tvungen att berätta det för dem.

Jag älskar att gå på fest, men jag är alltid jättenervös när jag ska ha fest för jag tror alltid att ingen ska komma, och om någon kommer, är jag livrädd att de ska ha tråkigt. Jag svettas alltid mycket när jag ska ha fest, för mycket.
Jag älskar att sporta, springa, gå, spela tennis, dansa och åka skidor, men jag är inte bra på en enda sport. Och det har jag aldrig varit.

Det bästa med mig är att jag är modig. Och att jag älskar att göra saker som jag aldrig har gjort förut.
Jag blir lycklig av människor, överlycklig över att få nya vänner. Och mina vänner behöver inte vara balla, vackra, rika eller kloka. Det räcker med ett gott hjärta och nära till skratt.

Jag kommer aldrig att ha ett vackert hem men jag kommer alltid att ha ett hem med en öppen dörr, och ett matbord med plats för familj och vänner.

Jag tror inte att det är bra att vara för fixerad vid sitt utseende för då glömmer man insidan. Men jag tror att det är viktigt med trevligt utseende för det är precis som pappret runt ett paket, det första man ser när man lämnar över gåvan, om ni förstår vad jag menar.
Men det finns ingen tråkigare än paket där det vackraste var omslagspappret, eftersom innehållet var tomt på mening.

Det är inte lätt att vara människa, men det är lättare när man är mätt, utsövd, älskad och frisk.
Jag önskar att alla fick vara, utsövda, älskade, mätta och friska. Världen skulle vara bättre då.

Men så är det inte.

Jag tror att det är viktigt att vi bestämmer vad som är viktigt och vad som faktiskt inte spelar så stor roll och lever våra liv därifrån.
Livet är kanske precis så enkelt eller precis så svårt.

20130315-091858.jpg

2 reaktioner på ””Good enough”

Kommentera

