Det finns ingen ”flykt” från de kommunala skolorna!

Det fria skolvalet betyder att det är en rättighet att fritt få välja skola till sitt barn, eller, om man är äldre, att fritt få välja sin egen skola. Oavsett kommungränser, oavsett huvudmannaskap. Förut var det bara de priviligierade som hade möjlighet att välja fritt, idag är det alla. Men valmöjligheterna är begränsade av vilka skolor som finns inom räckhåll. När man använder sin rättighet att fritt välja, flyr man inte, man praktiserar en valmöjlighet, en liberal valmöjlighet. Att säga att det är en ”flykt” är att ge vänsterns terminologi tolkningsföreträde före den liberala.
År 2003 valde 17% av Värmdös elever att lämna Värmdö kommuns skolor, år 2012 är det 25% av eleverna som har valt att lämna de kommunala skolor, en ökning på 8 % på nio år. Under denna tid har flera mycket uppskattade skolor öppnat i Värmdös närmiljö såsom Engelska Skolan i Nacka med unikt pedagogiskt koncept utan motsvarighet i Värmdö kommun.
Jag tycker inte ökningen från de kommunala skolorna till de fria skolorna och till andras kommuners skolor är en ”panikartad massflykt” som ska överdriva och oroa i onödan. Tvärtom klarar sig de kommunala skolorna i Värmdö kommun sig bra. Konkurrensen är stenhård från Nacka och Stockholm, kommuner som är kanske Sveriges bästa skolkommuner och vilka erbjuder en stor bredd och variation av skolor i olika regi. Värmdös skolor har resultat att vara stolta över.
Men Nacka kommun lägger en större del av sin totala budget på skola och utbildning än vad vi har gjort i Värmdö. Värmdö kommuns skolor behöver mer resurser för att kunna utveckla sin skola, men de fria skolorna i kommunen behöver också stöd, vi behöver vara rädda om och vårda våra skolor oavsett huvudmannaskap. Vi behöver kunna locka till oss och hålla kvar de bästa lärarna, de bästa rektorerna för att kunna skapa en skola som är attraktiv, både för lärande och som arbetsplats. Den enda skola vi kan påverka, är den kommunala skolan, och den ska vi våga påverka! Vilket görs bäst genom att bland annat skapa en förvaltning med elevens lärande i fokus, samt genom att bygga en politisk ledning som passar med verksamheternas behov. Det är- som historiskt känt- inte avsikterna som spelar någon roll i politiken utan resultaten.
När skolor som är i kommunal regi väljs bort måste huvudmännen agera. De kommunala skolorna skulle behöva få möjlighet att utvecklas akademiskt genom att tillsätta lektorstjänster eller forskningstjänster. Små lokala skolor är unika, tillför själ och hjärta till mindre samhällen. Men det fria skolvalet kommer att innebära att vissa skolor väljs bort.
Viktiga frågor att ställa sig är: Vad får skolan kosta skattebetalarna? Vad är den värd? Är det viktigt att skolan är nära hemmet? Eller är det viktigt att det finns pedagogiska inriktningar som främjar personlig utveckling?
Att skolmänniskor sitter i politiska beslutsfattande församlingar är inte ett demokratiskt eller etiskt problem. Av det jag har sett av kommunpolitiken i Värmdö så har professionella kunskaper och insikter i verksamheter inte varit någon belastning, tvärtom det har tillfört, och dessa politiker har bättre kunnat granska och berika det politiska samtalet. Däremot tycker jag det är etiskt tveksamt att jobba i den kommun där man politiskt ansvar för resurstillsättning. Men det är väljarnas röster som avgör var förtroendet finns. I skolval såväl som kommunval.

Här nedan bilder på japanska barn i sina skoluniformer på väg hem från skolan i Tokyos tunnelbana. Bilderna vittnar om en mycket annorlunda skolkultur som råder här i Asien och Japan än i Sverige.

20130216-183733.jpg

20130216-183938.jpg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s