Centerpartiets berättigande

Jag har ej alla fakta gällande centerpartiets idépolitiska arbete, men jag reagerar på formen. När började politiska partier bli toppstyrda valmaskiner, skal som kan fyllas med vad som helst. Kanske är det inte en trend bland svenska politiska partier utan ett symtom på att centerpartiets ursprungliga bärare var jordbrukare, idag en ständig krympande yrkesgrupp, ej tillräcklig för fyra procents spärren. En levande landsbygd, en borgerlig miljöpolitik, dessa frågor upplevde jag var grundstommen i partiet. Men Olof Johansson var emot Öresundsbron. Öresundsbron är bra för tillväxten och bra för en levande landsbygd, en injektion till Skånelän med omnejd. Alltså tappade man fokus på Sverige utanför Stockholm och började flirta med Stureplans nyliberaler, redan på Johanssons tid. Maud Olofsson, en politiker som jag beundrar väldigt mycket och som lyckades få ihop Alliansen, lade sig plötsligt platt gällande kärnkraften. Personligen hade jag gärna sett Anna-Karin Hatt som partiledare, hennes kunnighet och kompetens i IT, hennes integritet och hennes tydliga socialliberala rotsystem tilltalar mig. Hon har livserfarenhet och förankring i praktisk politik. Men man valde ett fräscht ansikte, ungdom i Sverige kopplas oftast ihop med progression och utveckling. Alla politiska partier flirtar med unga väljare. På gränsen till det löjliga. Vi behöver inte unga medlemmar och unga väljare. Vi behöver väljare och medlemmar. Vill man möjliggöra för unga att bli aktiva, skaffa barnvakter på möten, ha välförberedda genomtänkta och korta och disciplinerade möten, så politiskt arbete går att förena med små barn. Men många föräldrar kommer ändå välja att aktivera sig i barnens fritidsintresse under barnens uppväxtår, naturligt.
Jag blir inte imponerad av politiker som ”rör runt” och provocerar för provokationens skull. Jag blir imponerad av politiker med ideologisk förankring och ett lyssnade öra mot medlemmar och en känsla för sin tid.
Jag önskar att Centerpartiet hade valt Anna-Karin Hatt som sin partiledare.

Kommentera

