Behövs Folkpartiet i Sverige idag?

Vad är skillnaden mellan de högerliberala moderata partiet och det mer socialliberala folkpartiet?

Jag är svag för Fredrik och Anders, alltså Reinfeldt och Borg. Deras politiska idéer och deras politiska mod, är beundransvärt. Deras politiska förmåga – att driva politik i hamn- och deras ansvarskänslor och motstånd mot populism, motsvarar mina politiska ideal. Jag har drömt om att de ska komma ut ur garderoben – som folkpartister! Och är inte de ”nya moderaterna” det gamla folkpartiet..?!
Det finns fler moderata politiker jag hyser stor respekt för; Beatrice, Gunilla och Hillevi, alltså Ask, Carlsson och Engström. För att inte tala om den nya försvarsminister, Karin Enström, länk.
När det gäller ekonomisk trovärdighet har Alliansen levt upp till högt ställda krav och levererat. Till exempel, jag som offentliganställd kvinna har fått mitt livs löneförhöjning under Alliansen, ca 1700 svenska kronor i månaden, aldrig har facket gjort något liknande för mig.

Men varför är jag inte då moderat?

Om man jämför Jan Björklunds tal i Visby, med Fredrik Reinfeldts tal, finner man svaret. Björklunds tal Reinfeldts tal.
Begrunda och jämför – lärorikt. Tydliga ideologiska skillnader. Folkpartiet är ett parti som är tydligt marknadsliberalt, där är likheten stor med moderaterna. Men Fp är inte lika upptagna av ägandestruktur som M är, utan kvalitet inom välfärdssektorn, är viktigare.
Internationell solidaritet och öppna gränser, är Folkpartiet bäst på!
Mitt parti är Folkpartiet, och min partiledare är Jan Björklund, hans tal är klockrent, humanistiskt och sant socialliberalt. Reinfeldt kan inte bygga ett ”folkhems” Sverige utan Fp.
Reinfeldt vinner poäng på långvarigt och trovärdigt ledarskap, och hans retorik har tyngd och enkelhet.
Och retorik, leverans av det talade ordet, är viktigt. Retorikens grund står på tre ben. Nämligen logos=nytta, eller logik; samt ethos=trovärdighet, moral, och slutligen pathos=känsla, eller som min retoriklärare brukade säga; ”närvaron i orden”.

Budskapet är av största vikt, men budskap levereras i olika paket, retoriska paket.

Folkpartiets svaghet idag är inte vårt budskap, det är att få ut budskapet med ethos och patos i behåll. Det är utmaningen för alla aktiva folkpartister fram till valet 2014.
I skuggan av Alliansen, eller i täten för Alliansen?!


– Posted using BlogPress from my iPad

4 reaktioner på ”Behövs Folkpartiet i Sverige idag?

  1. Intressant analys, vore spännande med en motsvarande analys av FP:s roll i den kommunala politiken på Värmdö. Speciellt vad avser skolpolitiken, där vi (du och jag) synes vara ense i att det borde kunna bli mycket bättre, om politikerna, som du i en annan bloggpost säger, försöker ”Få igång ett samtal med aktörer, elever, lärare och rektorer”.

    • Hej Henrik,
      Och tack för din kommentar. FP behövs. Och vi folkpartister behövs och engagerade skolpolitiker, behövs. Förstå mig rätt, ingen är oersättlig, men det behövs borgliga politiker med vilja att förändra och påverka internt och externt. Mindre prestige och mer samarbete. Folkpartiet är kända för att kunna kompromissa och få saker och ting att hända, leverera. Vi är också kända för att våga ta ansvar för även obekväma beslut, vilket krävs av styrande politiker. FP har politiker som är, prestigelösa och samarbetsvilliga, mer än något annat parti i Koalitionen. Vi är vana vid samarbete. Anders Bergman, Fredrik Sneibjerg, Britt Lindmark är politiker som jag är stolt över att få vara i samma parti som. Olle Markstedt är jag också stolt över, hans engagemang är bitvis fanatiskt men oftast fantastiskt!
      Men gällande skolfrågor är jag missnöjd med prioriteringen, dels ekonomiskt. Nacka kommun lägger 60 % av sin budget på skola och utbildning, vi ligger runt 50 %. Det går att satsa mer på utbildning i vår kommun – men där har jag svårt att få igenom min åsikt, och få medhåll för min åsikt. Samarbete behövs i skol-och utbildningsfrågor och jag skulle vilja att FP ledde ett sådant visionärt politiskt samarbete, för att förbättra kommunikationen mellan alla parter, för att förenkla styrsystemet.
      Ibland undrar jag, var finns den interna kritiken, och vilja till samarbete i centerpartiet, och andra partier, iaf med en liberal grund. Behövs centerpartiet? Lite provocerande fråga, men espännande om du vågar vara öppen i ditt svar.

  2. Hej Amie !

    Ursäkta det sena svaret men det har varit mycket den senaste tiden, semester och annat. Hoppas du har det bra i Japan.

    En av de absolut viktigaste frågorna, kanske den viktigaste, i Värmdöpolitiken är enligt min mening att förbättra skolan. Värmdös skolor måste bli bättre i att ge våra barn en bra start i livet. Att det inte är tillräckligt bra verkar de flesta ha förstått, målet att förbättra skolan till 2014 visar detta. Men det räcker inte med att prata, det krävs också verkstad. Här är det främst två saker som behöver göras. Dels måste organisationen förenklas, det kanske är det du menar med ”förenkla styrsystemet”. Det fungerar helt enkelt inte med två nämnder som ska ”kivas” om vem som ska göra vad. Bland annat Ösbyskolans rektor har ju vittnat om hur frustrerande detta dubbla kommando är. Sen får Max Ljungberg och Marie Bladholm förneka detta faktum så mycket de kan, vad annat kan de göra. Här tror jag att FP kunnat göra skillnad genom att sätta ner foten i de diskussioner som fördes om organisationen inför den nu innevarande mandatperioden. Just i detta fall var således FP:s kompromissvilja något som definitivt inte förbättrade för Värmdös skolor. Sedan måste det satsas mer pengar på skolan. Antalet lärare är inte det helt avgörande, det vet jag. Men det verkar som att Värmdö ligger under en kritisk nivå, detta särskilt som vi samtidigt har så många icke behöriga lärare. Fler lärare och fler behöriga lärare således. Sedan måste lärarna avlastas administration så att de kan ägna en större tid åt undervisningen. Det måste också skapas ett pedagogiskt kompetenscenter där i skolan verksamma personer kan mötas för att utbyta erfarenheter och ta fram och prova ut nya pedagogiska metoder. Det behövs även en person som enbart är chef för skolan, en skolchef. Sist men inte minst måste lärarnas löner höjas radikalt. Som det nu har blivit förefaller läraryrket ha blivit ett låglöneyrke, och det korresponderar inte med det viktiga arbete lärarna utför. En rimligare lön torde även vara nödvändig för att vända den negativa trenden där allt färre vill utbilda sig till lärare. Allt detta kommer förstås att kosta pengar, men våra ungdomar måste få kosta. Då går det inte att dutta in någon ytterliggare miljon per år, som koalitionen gjort de båda senaste åren. Själv föreslog jag i senaste budgeten ett tillskott om 12,5 mnkr och sossarna 10 mnkr, även det inte särskilt mycket men himmelsvitt mer än koalitionen. Det rejäla lönelyftet till lärarna kommer vi nog inte att klara själva, men här kanske Björklund kan hjälpa till, tror han har antytt något sådant. För att lyckas förbättra skolan i alla nämnda och onämnda hänseenden tror jag, som du, att det behövs mer samarbete. För detta krävs emellertid politiker som förmår att prioritera medborgarnas väl och ve framför det kontraproduktiva blocktänket. Här är jag inte alltför optimistisk vad gäller Värmdö, tyvärr. Men jag kan ju ha fel. En bra början skulle kanske kunna vara att tillsätta någon slags framtidskommission, det låter väl mycket bättre än en kriskommision! I en sådan kommission skulle inte bara alla partier kunna delta utan även alla andra intressenter, såsom lärare, rektorer, elever och föräldrar med mera. Där skulle man kunna gå igenom det aktuella läget, identifiera fel och brister och föreslå förbättringar. Med ett brett deltagande skulle även alla intressenter bli involverade, vilket jag tror kan vara en stor framgångsfaktor.

    Vad gäller viljan till samarbete tycker jag inte att det saknas sådan vilja i något oppositionsparti. För ett fruktbart samarbete krävs emellertid att de som vid var tid sitter vid makten har en öppen attityd och förmåga att ta till sig förslag, även om de inte kommer från dem själva. När det gäller VärmdöCentern kan jag inte se att detta parti har mindre berättigande än något annat parti. Sedan kan man ju förstås fråga sig om det verkligen behövs åtta partier i kommunen, och i riksdagen. Färre partier skulle nog medföra flera fördelar, samtidigt tror jag inte att detta är görligt inom överskådlig tid då det finns så många motsättningar mellan personer och partier och även pekuniära överväganden – tyvärr.

Kommentera

