Reflektioner efter första maj

”Jan Björklund 20-30 år försent” sa Jonas Sjöstedt. Ja, tyvärr. Jag har jobbat i vänsterns flumskola, och det gjorde mig till liberal och folkpartist. Björklund kom för sent, hjälper inte att skjuta på budbäraren, men det är enkel retorik och politiskt korrekt att skälla på Björklund. Alla gör det.

Men nedan ger vill jag en samlad bild av min erfarenhet av vänsterns reformer i skolan.

Jag kom ihåg fortbildningar vi skickades på, under 90-talet, där fick lära oss att lärare, pedagog var gammalmodiga, konservativa begrepp. Emedan handledare, coach – var inne och politiskt rätt.

Vi fick även lära oss att katederundervisning var fult, nästan olagligt. Vi fick rejäla katederföreläsningar om onyttan med lärarled undervisning. Eleverna skulle forska fritt på internet.

När IG i betyg på gymnasiet ledde till att poängen inte delades ut, dvs 100 poäng SH tilldelades inte en elev som fick IG på kursen men en elev med godkänt eller högre fick poängen. Då ändrades direktiv och man fick poängen trots IG i betygen. Eftersom statistiken blev usel.
Gnällde föräldrar medborgare för den sjunkande kvaliteten i svensk skola pga det direktivet? Nej, det upplevdes inte som ett problem.

Disciplinproblem talades inte om, om det fanns, var det lärarens fel. Pengar lades på antimobbing forskning och organisationer, men läraren fråntogs makt att skapa arbetsro och lugn i klasserna.

Kursen på lärarhögskolan där man lärde barn skriva och läsa på sitt modersmål gick från att vara obligatoriska till att vara valbar, för blivande 1-6 lärare. Reagerade någon då? Lite, men mindre än man tror.

När man genom forskning upptäckte att de största förlorarna i den svenska betygsfria skola var arbetarklassens flickor, och de största vinnarna var medelklassens pojkar – var reaktionerna ljumma.
Idag har man upptäckt att med ökade krav i skolan är flickorna vinnarna, och pojkarna är förlorarna — och det upplevs som ett STORT problem.

Jag jobbar i en yrkesskola. Ett nytt problem är att många elevers yrkeskunskaper är så låga att branschen inte vill ha dem. Många hoppar av långtidspraktiken. Ett problem som inte fanns för femton år sedan.
Många tror att problem med yrkesskolorna är att inte alla får högskolebehörighet. Vilket de får vid ett enkelt tillval — emedan branschen upplever att problemet är brist på yrkeskunskaper och social kompetens, bland eleverna.

Fundera nu en runda till på Sveriges sjunkande skolkvalitet.

Vems är felet?

Men det mest intressanta är –hur går vi vidare?

– Posted using BlogPress from my iPad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s