I dagens DN /lördag den 28 april/ skriver Bo Rothstein om SER, School Effectivness Research. En skolforskninings tradition som brukar tituleras Framgångsrika skolor i Sverige och företräds av Lennart Grosin. Det finns även en organisation som heter Quadriceps, http://www.quadricepes.se. – vars syfte är att stödja tillämpning och forskning i samma riktning. Jag skrev min master om SER, och jämförde SER, med Sammons och Rutter som dess främsta företrädare – med den i Sverige betydligt mer ledande skolforskniningstraditionen med Hans-Åke Scherp, Karlstads Universitet, som dess företrädare. Jag intervjuade både herr Grosin och herr Scherp, och jag intervjuade, och jobbskuggade rektorer som hade anslutit sig till en av de två olika skolforskningens ansatserna. Dessa två ansatser står emot varandra, och det existerar rivalitet mellan ansatserna och dess företrädare. Min ambition var att jämföra dessa. Det finns även en politisk dimension i skolforskningen, väldigt specifikt för Sverige. Men den politiska dimensionen skall dock inte överdrivas på forskningens område.
Jag tänker inte gå in mer på skolforskningens område, men jag är en stark anhängare av SER. Och jag är glad över rektor Catarina Bråland på Hemmesta skolans 0-5(6) medlemskap och engagemang i Quadriceps. Hemmesta skolans rektor har lyckats inspirera och lyfta sin verksamhet både pedagogiskt och ekonomiskt. Det är viktigt för skolledare att få stöd och inspiration, för att orka lyfta sina enheter. Visionärt arbete och pedagogisk inspiration för en skolledare och dess personal skall präglas av enhetens behov och de professionellas kompetenser, finns lika många vägar som skolor.
Jag blev politiker med en vilja att bland annat påverka skolan i Värmdö kommun. Jag borde kanske ha blivit tjänsteman istället. Att sitta som vice ordförande, utan någon plats i Kommunstyrelsen, kommunens regering, innebär frustration. Sedan har vi ett oppositionsråd som har mer än två decenniers erfarenhet av kommunens skolpolitik samt är heltidspolitiker med fast skrivbord i Skogsbo. Kommunal dator och telefon i sin tjänst, tillgång till tjänstemännens öron och tillit. Jag har inte ens ett visitkort med Värmdö loggan. Dessutom är oppositionsrådet aktivt deltagande i ett antal politiska institutioner, indirekt eller direkt kopplade till utbildningsområdet. Oppositionsrådet i fråga är en underbar person, det är inget personligt mot henne, tvärtom hon har min beundran. Frågan handlar om ett politiskt styrsystem som försvårar att effektivt styra utbildningsområdet i Värmdö kommun. Eller iaf ställer krav på bättre kommunikation, för att möjliggöra de politiska processerna. Vårt styrsystem innehåller de bästa intentionerna men splittrar i praktiken, något som blev tydligt för alla inblandade i CAS frågan, och resulterade i ett tillitstapp.
Vi behöver förstärka den politiska styrningen av skolan och förstärka på tjänstemannasidan med vassare kompetens. Jag har underkänt ett antal utredningar inom utbildningsfrågor (skulle kanske har varit fler..) och jag börja undra om jag inte har högre kompetens än de flesta tjänstemän i skolfrågor i kommunen. Det kan inte vara krav på skolpolitiker med akademisk kompetens på sakområdet man ansvarar för. Intresse och vilja att lära, ja, men inte sakområdes kompetens.

Om tre månader är jag inte kvar, men jag tänker ge järnet ända in i kaklet, och jag tänker vara ärlig i min kritik. Jag hoppas att få gehör för mina åsikter, eftersom det finns möjlighet till förbättring. Folkpartiet i Värmdö är inte stora, men vi besitter kompetens och bred arbetserfarenhet och hög närvaro och engagemang i de politiska arbetsgrupperna, och nämnderna. Vi är alltid flest närvarande men även vi har svårt att få ihop politiker så det räcker till alla nämnder och uppdrag. I en liten kommun finns, dessutom, alltid problemet med jäv.
Nåväl, min största prestation inom politiken är nog mitt envisa TJATANDE om resursförstärkning till utbildningsområdet. Min erfarenhet och kompetens bidrar till argument och passion i frågan. Ett annan utmaning, förutom den politiska styrningen av skolan är behovet av ett effektivare styrsystem, bättre resursutnyttjande, av personal och lokaler i Värmdö kommuns skolor.
Men jag återkommer i den frågan.

2 reaktioner på ”

  1. Du kanske borde reflektera tillsammans med dina kollegor
    över hur medarbetarna mår på Hemmestaskolans enhet F-5? Många är
    djupt besvikna, anser att deras arbetsmiljö är pest. Ingen vågar
    säga något då deras chef – som du hyllar så okritiskt i denna
    artikel – har gått fram som en stormvind!

    • Hej Miguel,
      Tack för din kommentar, men jag känner mig lite förbryllad. Vilken artikel syftar du till? Och vilken chef menar du?
      Mycket tråkigt att höra att personalen mår dåligt. Är det all personal?
      Jag gjorde ett besök på din skola för över ett år sedan, och då var jag imponerad över vad jag såg, av verksamheten och den fysiska miljön.
      Jag bor utomlands för tillfället, vilket gör att jag ej har några politiska uppdrag i Värmdö kommun. Men jag förstår att det är och har varit rörigt och otryggt för ett flertal anställda och ansvariga, politiker såväl som tjänstemän, och, såklart lärare och elever inom skolorna i Värmdö kommun. Jag hoppas dock att ansvariga kan vara mindre politisk och mer pragmatiska i sina beslutsfattande.
      Hoppas att du kan göra något för att påverka din situation, eller försöka få någon uppmärksammad på den.

Kommentera

