Snart på väg till Tokyo

Jag och familj ska flytta till Tokyo, Japan. Anledningen är att min man har fått jobb där.
Den 1 augusti avträder jag mina politiska uppdrag. Då får jag i sommar möjlighet att påverka budget 2013 samt vara med på ett antal KF, nämndemöte, beredningar och medborgardialoger. Den 30 maj har vi medborgardialog rörande ”Barnomsorg på obekväm arbetstid” – en viktig jämställdhetsfråga. När jag började i nämnden diskuterades halvtidstaxans införande. Något som jag inte tror på, och inte stödjer, och nu är vi på väg att föra in barnomsorg på obekväm arbetstid. Paradigmskifte, mina vänner.
Jämställdhetsfrågorna och skolfrågorna ligger mig varmt om hjärtat. Men även näringslivsfrågorna är en hjärtefråga där jag skulle vilja ha mer IT, turism, fokus på kvinnligt företagande, fler utbildningsföretag, mindre lokaler att hyra ut. Kort sagt mindre Rotary mer Jobs..(!)
Det görs ett fantastiskt politiskt arbete när det gäller näringslivsfrågorna i koalitionen men rankningen stiger inte som den borde. Kanske segar statistiken efter, kanske får vi se ett trendbrott inom snar framtid.

Jag hoppades att kunna bidra till att skapa ett Värmdö mer öppet mot världen. Jag vill se ett Värmdö med mer självförtroende. Självförtroende att öppna upp, tävla och visa upp sig och sluta med en tradition av slutenhet. Fler politiker ska bygga broar och använda befintliga broar att ta in omvärlden och bjuda in omvärlden.

Jag har tre-fyra månader och ett antal KF och nämndemöten kvar. Om mina koalitionskamrater är kloka lyssnar de på mig hela vägen fram till augusti. Mina kunskaper, erfarenheter och min kritik behövs. Nu kan jag vara ännu ärligare och öppnare.

I Tokyo kommer jag att plugga japanska på halvtid, sitta i styrelsen för Svenska Skolan i Tokyo, samt jobba med att lansera utbildningar och internationella mattävlingar för en privat Restaurangskola i Castilien,Spanien i Tokyo. Det är en högre utbildning inom Gastronomi som vill utvidga till Tokyo. Lite likt mitt uppdrag som internationell koordinater idag. Jag kommer även engagera mig i min dotters internationella skola och jag kommer att besöka och har redan besökt japanska skolor. Jag har hållit på med skolutveckling och internationalisering av skolan i tjugo(!) år – jag kommer fylla på i Tokyo. SWEA, där jag är medlem, kommer jag också att engagera mig i.


Jag kommer att blogga från Tokyo, i en ny blogg. Håll utkik efter lansering.

Men jag lever i nuet. Och nu är det KF.

Kommentera

