”I Sverige sänker vi inte lönerna, vi höjer dem”

Ibland är jag orolig över att jag aldrig kan bli en ”riktig politiker”. Det handlar om min oförmåga att inte kunna ställa upp på partiförslag som jag inte tror på.

Att vara liberal och kollektivist krockar ibland. Är det partiets politik eller det min agenda som ska gälla? Jag är inte ett dugg rädd för obekväma eller svåra beslut, men jag måste tro på effekten av beslutet och orsaken och analysen bakom.

Jag är emot sänkta ungdomslöner vilket är Jan Björklunds förslag. Anledningen att jag är emot är:
Jag tror inte på att vi har ”massungdomsarbetslöshet” i Sverige idag.
I Värmdö kommun har vi bland landets lägsta ungdomsarbetslöshet. En stor del av problematiken är kopplad till utrikesfödda som ej har fått komma in – saknar nätverk, språk, rätt kunskaper – på arbetsmarknaden. Därför är inte Värmdö drabbat på samma sätt som andra Stockholms kommuner. Men om analysen är fel, blir åtgärden fel.
Strukturell arbetslöshet skall analyseras och lösas utifrån rätt orsaker annars tar man fel politiska beslut. Åtgärden att sänka arbetsgivaravgiften för de under 26 år har haft en ganska svag effekt. Men är en bättre åtgärd än att aktivt sänka löner för en grupp i samhället vilket i mina öron låter som ungdomsrasism, särbehandling av en specifik åldersgrupp.
Problemet är trösklar som är för höga in på arbetsmarknaden, vilket skall lösas, men inte genom att sänka ingångslöner till nivåer man inte kan leva på. Däremot behövs det jobb som är mindre kvalificerad och fortsatt statlig subvention av RUT och ROT.
Jag stödjer statsministerns ställningstagande, att underkänna sänkta ungdomslöner, vilket jag upplever som mer liberalt och bättre underbyggt!

– Posted using BlogPress from my iPad

Kommentera

