Vår plats på jorden

Jag glömmer aldrig min chock när jag som sextonåring i USA fick en skolatlas framför mig på samhällskunskapslektionen och inte kunde hitta Sverige. Efter en relativt lång stund hittade jag en liten vågrätt banan uppe vid Nordpolen som liknade Sverige. Ett litet pluttland i Norr! Jag blev sårad. Etnocentrismens inverkan på det mänskliga psyket blev verkligt för mig, även om jag inte kunde ordet ”etnocentrism”. Men jag fick en uppenbarelse och utvecklade en medvetenheten om att världen ser väldigt annorlunda ut beroende av var man sitter och tittar på den. Efter den chockartade samhällskunskapslektionen följde en lika chockartad upplevelse på historielektionen. Min värld skakades om. Sedan utsattes jag för CNN:s nyhetsrapportering som var diametral mot SVT:s nyhetsrapportering på tidigt åttiotal i Sverige.
Idag har vi internet. Tack och lov för detta underbara worldwide webb som länkar och synkroniserar våra personliga och nationella världar.
Men det viktigaste för fred och samförstånd är frihandel.
Europa är Kinas största marknad, vi hänger ihop. Tredje AP fonden lär förlora en och en halv miljard på Grekland, vi hör ihop. Helsingborg som kommun har förlorat 57 miljoner kronor i europeiska bankkrisernas efterdyningar, vi hör ihop!
ECB lånar inte ut pengar till Grekland, de garanterar buffert(bluff) pengar för att dämpa finansiell katastrof. I sann frihandelsanda hör vi ihop, ett äktenskap bör hålla i både nöd och lust. Och i alla långa relationer så förändras styrkerelationerna över tiden. År 2012 lånar Angola ut pengar till Portugal, som befinner sig i finansiell kris.
Världen är rund och om man försöker platta till den för att förstå och greppa den, blir det bara konstigt. Och gränser är politiska konstruktioner.
Och i Sverige är vi granne med Nordpolen och vi äter bananer!

En reaktion på ”Vår plats på jorden

  1. Hej
    Det var ännu värre. När vi började resorna till Bryssel, för att inleda sammarbetet, fanns inte hela Sverige med, på kartorna. En liten bit av Skåne. Det tog tid att ordna. Jag satt 8 år i Eus strukturfond Mål 2 öar. Jag lovar dig , det var inte lätt att få dom och förstå att Sverige är lite mer än Skåne.
    Önskar dig en trevlig stämma, förmodar att du är med.
    Vänliga hälsningar
    Bo L Bladholm

Kommentera

