Hellre retorik än politik

Igår lanserade Socialdemokraterna en blogg som har till uppgift att granska Värmdökoalitionen. Charlie Hansson har lagt ner 300 timmar för skapa bloggen, enligt egen utsago. Intressant att lägga så mycket tid på att skapa politisk propaganda. Charlie Hansson är invald i Kommunstyrelsen och näringslivsrådet för Värmdö. Jag blev glad när jag hörde det eftersom jag tänkte att han med sin kompetens och, i mångt och mycket, schysta värderingar skulle kunna göra skillnad. Döm av min förvåning när jag fick höra att han aldrig varit där!
Hellre slagkraftig retorik än praktisk politik. Näringslivsrådet kan göra skillnad – och Charlie skulle kunna injicera näringslivet i Värmdö med friska och nya tankar. Istället en blogg med klipp från Nacka Värmdö Posten, och en del av artiklar några år på nacken.
Synd att inte Charlie valde att ställa upp med sin kompetens på något mer konstruktivt sett för medborgarna i Värmdö.
Som sann demokrat tycker jag oppositionspolitik är viktig och vitaliserar politiken. Men samförståndsandan och viljan till kompromisser kan ha fått sig en törn i kommunen, iaf för de som är lite känsliga för kritik.

6 reaktioner på ”Hellre retorik än politik

  1. Hej Amie! Tackar så hemskt mycket för de förväntningarna du hade på mig kring näringslivspolitiken – Något jag blev superglad över att få förtroendet att göra. Tyvärr så lades samtliga möten på dagtid – vilket jag tyvärr inte hade möjlighet att gå på. Jag skickade mail till Lars Berlin bl.a. Där jag ansåg att det var mycket problematiskt för oss icke anställda politiker. Hade det blivit på efter arbetstid hade jag gärna gått. Vad gäller bloggen så var det inte programmeringstiden och research enbart. Det har varit massor av KS möten och KF möten också som legat i grunden, under den relativt korta tid jag varit här. Och det är tråkigt att du inte uppskattar att du bara ser det som retorik och inte politik. Men i framtiden så kommer det ju också ligga massor av referensmaterial från våra debatter och massor av handlingar som jag hoppas du kan komma finna nyttigt! Och än en gång – tala gärna med Anders (Fp) som kanske kan påverka detta som ordförande, och försök få honom att byta tiden. För jag får inte till det samtidigt som jag är aktiv VD för de olika bolag jag har. Då blir det mycket lättare för mig: Här är mailet jag skickade också:
    Hej Lars!
    Jag hinner tyvärr inte komma bort från jobbet idag och kan därför inte närvara på näringslivsrådet idag.
    Tänkte passa på att fråga om det går att förlägga dessa råd på efter arbetstid så vi som inte är tjänstemän eller avlönade politiker kan närvara. Tror att det kan vara ett demokratiskt bra sätt att också nå andra än pensionärer och avlönade att kunna hjälpa till med detta. Kan vara en bra punkt till dagordningen för er att diskutera kanske.
    Jag tar tacksamt emot protokollsanteckningarna som vanligt dock och jag kommer givetvis försöka komma framöver oavsett vad ni kommer fram till.

    Och som du kan gissa så togs det inte upp som sedan protokollsanteckningarna visade… Och därav fick jag avsäga mig mitt uppdrag tyvärr…

    MVH
    Charlie Hansson

    • Tack för kommentar. Att när man är förtroendevald och väljer att jobba heltid precis som även jag har gjort, innebär dagsmöten en utmaning, absolut. Men det går inte att tvinga företagare och tjänstemän att jobba kvällstid för att möta oss folkvalda. I förtroendeuppdraget ingår att ibland behöva ta ledigt.Det är en fråga om prioritering precis som 300 timmar för att göra en blogg är.

  2. Det stämmer, men jag hade inte den fullständiga informationen klar för mig när jag blev föreslagen detta. Och framförallt tyckte jag att det var tråkigt att min förfrågan inte valdes ens att tas upp för diskussion. Jag hade verkligen velat vara med, mycket för att jag såg att det fanns ett liknande intresse hos alla på att t.ex. få till fler YH-utbildningar via CAS – jag föreslog ett ambition av 8 st om jag inte minns fel (jag var faktiskt med på första mötet). Vilket jag kände var väldigt kul om det kunde drivas med stöd från rådet. Något som verkligen gett fler unga större möjlighet och vilja att faktiskt stanna kvar i kommunen. Min förhoppning hade varit att ha utbildningar kopplade till IT också som fördelaktigt kunnat kombineras mot unga på skärgårdsöar på distans m.m. Något som jag tror att även Anders Bergman och framförallt CAS kunnat tyckt varit kanon. Men tyvärr så verkar det som att vi istället skär en del i CAS i denna budget vilket kanske kan försvåra. Men jag såg bra saker som kunde komma ur det rådet, och givetvis enorm förbättringspotential i näringslivsklimatet i kommunen- men med KS mötena och förberedelser till både KS och KF samt utåtriktade oppositionspolitik så blev det för mycket dagtidsaktiviteter för mig. Sen är jag inte så säker på att jag håller med om att det inte går att tvinga tjänstemän osv. Det går nog att finna en mellanväg eller kanske varannan gång – eller generös flex för tjänstemän som har råd med flera amatörpolitiker eller väldigt tidiga möten mellan 7.30-10.30 hade också fungerat bättre för mig. Och som jag sa – byggandet av sidan är inte 300 timmar och de timmarna kunde förläggas när som helst vilket var kanon!

    • Hej Charlie och tack för din kommentar. Jag förstår svårigheten och utmaningen att kombinera arbete med politik men det är ett val som vi, som har ställt upp som förtroendevalda – har gjort, och vi försöker alla så mycket vi kan! Men visst – saker och ting förändras längs med resans gång och förutsättningar kan bli både bättre och sämre för att lyckas med sitt uppdrag. När det gäller tjänstemännen och annan kommunal anställd personal är deras tid avtalsreglerad och förhandlad enligt kollektivavtal om rimliga arbetstider, vilket ska respekteras. Vi politiker får nog försöka anpassa oss om vi verkligen vill vara med och förändra. Men det är en utmaning, ibland går det och ibland inte.
      Det vore bra om den politiska karriären var mer öppen och möjligheten att kunna välja att gå ut och in i politiken var mer tillåtande. På så sätt skulle politiskt styrda verksamheter bli mer syresatta med erfarenheter från arbetsliv och näringsliv. Så visst skulle mer flexibilitet vara önskvärt, men med respekt för tjänstemännens arbetstider mm.
      Dessutom tycker jag, som inte är fostrad i ungdomsförbund och politiska klubbrum, att politik ska handla om ömsesidig respekt för olikheter i värderingar och politisk ideologi. Det är möjligt att man lär sig ngt annat i de ovannämnda forumen. Jag tycker även att vilja till samförstånd och förmåga till handling är positivt för att förbättra i de politiskt styrda verksamheterna. Att söka konflikt för konflikten skull och nedvärdera och smutskasta eller / och förlöjliga politiska motståndare är ovärdigt och slår framförallt tillbaka på en själv och skapar ett trist politiskt klimat som föder politikerförakt och spär på sandlåde-mentaliteten.

  3. Och där kommer vi in på vad jag tror detta egentligen handlade om. Jag hör också att du tagit till dig av Lars-Erik Alversjös sandlåde-”citat” också.

    Men är det verkligen så att med över 12.000 träffar på Google som finns på mig – att den enda kritik ni fann på mig var det Anders berättade för dig – Att jag inte varit på 2 näringslivsrådsmöten. För ni vet att jag slutade i näringslivsrådet då jag inte hann med allt va? (För din information så var jag på ett möte och missade två, därefter lämnade jag över denna post). ”Att söka konflikt för konfliktens skull” – tror du att det är det detta handlar om? Tror du att jag tycker det är roligt. Jag har blivit invald för att göra detta till en så bra kommun som möjligt. Just nu ser jag att vi har inga hyresrätter, knappt några ungdomar som vill bo i kommunen, Vi har inga mätbara mål i styrningen, ingen budget kopplat till effektmålen, vi har bland Sveriges sämsta företagsklimat, Vi har Stockholms läns näst högsta skatt, vi har nu lagt en budget som är komplett orimlig, Flera förtroendevalda säger en sak i media och röstar en annan, vi har glömt beställa statistiken på medborgardialogen, och så vidare – Om allt detta står det på på Värmdö:Exposed. (Dock inte det som ni hänvisar till) Men det som ni hänvisar till är istället är citat som inte lanserades, dessutom genom att förvränga dem. Så vad sägs om att ni precis som jag nu svarar upp för all kritik jag har mot er. Precis som jag svarade upp mot den kritik ni haft mot mig. Det vore en intressant omväxling. – Konflikt för konfliktens skull, retorik istället för politik. jo, jag tackar jag…

    • Hej Charlie, S r p offensiven, mrker jag. Vrmd kommun vxer snabbast i Sverige s ngt gr vi rtt som attraherar mnga att flytta till oss. Men det finns utmaningar, och saker och ting som kan gras bttre, dr hller jag med dig. Jag skulle grna fokusera p, bostder, skola, infrastruktur, omsorg och milj – dr finns att gra. Men jag knner mig trygg att vi kommer att mta upp till utmaningarna. Nej, jag har inte googlat p dig. Jag har bara lst er blogg. Som jag antar att du str fr. Jag tror p samfrstnd och praktiska politiska handlingar och mina vrderingar r bottnade i socialliberalism. Dina i socialdemokratin. Jag vill att liberal politik ska prgla Vrmd. Vi fr nog enas i att inte enas nr det gller hur en del saker ska sktas.

Kommentera

