Boende

I Kommunfullmäktige igårkväll, den 25/1, debatteras Värmdökoalitionens strategi för boendeplanering i kommunen. Socialdemokraterna i Värmdö har lagt en motion – i november 2011- angående att öka produktionen av hyresrätter. Motionen bygger till stort på deras valprogram 2010.
Jag tycker att vi behöver bygga fler hyresbostäder i vår kommun.
Men jag vill inte ha baracker, eller paviljonger. Eller bostäder för specifikt unga. Ska de flytta ut på 25 årsdagen? Däremot billiga hyresrätter. Man kan behöva hyresbostäder vid olika skeende i livet. Första bostaden, skilsmässa, plus en massa andra anledningar! Jag kommer ihåg glädjen över min första egna hyresrätt. Vår lilla familj, med förstfödda sonen, 13 månader precis fyllda, flyttade in i Södra Stationsområdet, i en nybyggd tvårummare, lyckan var stor!
Men väldigt få boende i Stockholmsområdet har råd att vid 18 årsålder flytta från föräldrar till en egen hyresrätt eller bostadsrätt. Själv bodde jag inneboende hos en tant utanför Sigtuna, innan vi fick tag i en hyresrätt i Valsta, jag och en arbetskamrat på Arlanda.
Jag tycker att vi ska fundera på hur, och när vi ska sätta igång att bygga. Detaljplaner finns.
Och jag är i trygg förvisning om att Kommunstyrelsen kommer att ta initiativ och börja bygga hyresrätter i vår kommun.
Men processerna tar tid om de ska mala igenom de riktiga demokratiska kvarnarna. Att bygga hyresområden för en viss kategori känns främmande och kommer att spe på segregation. Att blanda områden är betydligt bättre, med hyresrätt och bostadsrätt. En del av förslagen i Socialdemokraternas motion är tydligen redan prövande och har fallit på grund av naturskyddsområden och allmän opinion emot av närboende.
Men ibland tycker jag att man ska lyssna på oppositionen, låta sig inspireras, även om mycket är retorik finns det en del bra och tänkvärda förslag som bör beaktas. Låt oss hoppas att Kommunstyrelse beaktar socialdemokraternas motion när den kommer upp. Att konstant säga nej till förslag från oppositionen känns – kontraproduktivt. Jag tycker alltid man kan lyssna…

2 reaktioner på ”Boende

  1. Hej Ami !

    Jag tycker att du har många kloka synpunkter. Att man ska lyssna även på oppositionen och inte reflexmässigt förkasta allt som kommer därifrån är en sådan sak. Det kan ju faktiskt vara så att oppositionen kan ha något bra förslag. En aktuell fråga är ju den du tagit upp, nämligen hur man ska komma tillrätta med bristen på bostäder. Här har Socialdemokraterna i en motion flera förslag på var det kan byggas. Även om det i slutändan visar sig att bara ett av förslagen är bra, så är det ju synd att slänga ut den möjligheten ”med badvattnet” bara för att man reflexmässigt säger nej till allt därifrån. Med din ståndpunkt skulle även klimatet mellan de olika partierna och blocken, jag gillar inte blockpolitik, kunna bli så mycket bättre, vilket i sin tur skulle spilla över på medborgarna genom bättre och mer genomtänkta åtgärder. Här har du en mycket viktig roll i att försöka få även andra i majoriteten att förstå att det i vissa sammanhang kan vara bättre att sammarbeta än att alltid vara en motvalskärring/karl. Alltså – motarbeta kontraproduktiviteten.

    Henrik

    • Tack fr din kommentar! Jag lyssnar, och jag vet att fler lyssnar. Jag hoppas att man kan hlla konstruktiva och produktiva samtal i KS. Blockvergripande samarbete i frgor som, bland annat, hr till samhllsplanering tycker jag skulle vara av godo fr alla!

Kommentera

