Europeisk konferens

Jag är på Malta och lär mig implementera internationalisering i skolan. Vi är 200 delegater (lärare, skolutvecklare, rektorer, skoltjänstemän) från 21 europeiska länder. Fokus är på Life Long Learning, och yrkesutbildningen inom EU och att möta en ökad globalisering. Konferensen utgår ifrån Bruges Communique, ”A global vision for vocational Education and training in 2020”

Hur omsätter man politiska mål och intentioner till praktiska handlingar? Hur når man resultat? Hur skapar vi inom utbildningsväsendet inom EU och Sverige en internationellt orienterad och socialt kompetent och välutbildad arbetskraft för framtidens arbetsmarknad med stenhård global konkurrens?
Jag skulle vilja att skolfolket, på plats här i Malta, fick mer makt. Gräsrötter med decennier av erfarenheter av undervisning. Ungdomsarbetslösheten inom EU är skrämmande höga!
Nya metoder behövs att utvecklas, nya modeller för att inspirera och möta morgondagens ungdom. Inom teoretisk utbildning såväl som yrkesutbildning. På konferensen finns projekt som syftar till att lyfta olika grupper i skolan som till exempel elever som hoppar av skolan, elever med särskilda behov med mera. Det är viktigt att förbättra och utveckla språkundervisningen. Språkstudier bör kunna bedrivas på olika nivåer, inte bara akademiska, utan mer präglade av yrkesutbildningarnas speciella krav. Allmän behörighet måste stimuleras på yrkesgymnasieprogrammen. Mer resurser till vuxenlärande – livslångt lärande – på alla nivåer. Lär av Danmark här! Deras generösa bidrag till vuxenlärande är en förebild för hela EU.

Jag skulle vilja att man gjorde en internationell erfarenhet obligatorisk inom all gymnasieutbildning. Önskvärt vore om man lagfäster att en viss summa av en skolas budget skall gå till internationalisering. Internationalisering är och skall kopplas till digital kompetens, kommunikation såväl digital som ”in real life” genom hanterande av sociala medier och utvecklande av kommunikativa förmågor.

Skol- och utbildningsfolket på plats här i Malta byter projekt idéer med varandra, hela tiden. Den federala längtan är stark och man föredrar att se att lagstiftning sker på EU nivå istället för nationell nivå. Jag skulle gärna se utbildningsväsendet mer styrt från EU med en strävan mot ett mer unisont utbildningssystem inom Unionen.

Här på plats har jag etablerar kontakt med hotell- och restaurangskola i London, Italien, Irland och Frankrike. Även talat med olika instutioner som handhar praktikplaceringar inom EU, en business som växer och håller olika kvalitativa nivåer.

Vi som deltar i konferensen har fått löfte från EU Kommissionen att våra synpunkter som kommer fram under våra seminarier skall tas till vara.
Jag hoppas det – för så här många innovatörer och eldsjälar samlade på ett ställe med vilja att förbättra och förändra kan inte nonchaleras.

2 reaktioner på ”Europeisk konferens

  1. Hej Amie, Lejla Gros, från Linköping. Vi träffades på Malta! Det som slog mig är att det var så få delegater från Sverige. Åtminståne om vi jämför med Danmark, Finland och Holland. Dessa länder är väldigt starka inom yrkesutbildning och de satsar hård på internationalisering. 70 delegater från Denmark och lika många från Finland. Var är våra skolor? Från min sida kommer jag att göra en liten turné till utbildningschefer i våra 13 kommuner och jag hoppas att nästa år deltar Östergötland med åtminståne några fler än hittils!
    MVH/ Lejla Gros

    • Hej Lejla – kul att höra ifrån dig och tack för din kommentar. Du ställer rätt frågor och jag har undrat detsamma som du. Varför är intresset så lågt? Jag blev glad när jag läste att du vill öka kännedomen och skapa ett större intresse för EfVET och det viktiga arbete som sker ute i Europa gällande skolutveckling och internationalisering. Intresset för EU och dess frågor upplever jag minska ju högre upp du kommer i Sverige, därav ett flertal delegater från Malmö men färre från Stockholm, Linköping och inga från norra Sverige eller Göteborg.
      Jag går en utbildning som skolambassadör för EU. Påbörjades i september och avslutas i december – initierad av Regringskansliet, IPK, Europeiska Kommissionen och Europeiska Parlamenet. Det är ett initiativ för att öka kunskap och intresse för frågan. Vi kan väl ha lite kontakt och stötta varandra att stötta på för dessa frågor.
      Jag har precis fått veta att man talar om att förstärka region Stockholm i utbildningsfrågor – hoppas det inte bara är ett rykte utan att det ligger en vilja bakom.
      MVH
      Amie

Kommentera

