Skolan i Värmdö – igen

I veckans nummer i NVP rankas Värmdös skolor på plats 137 av 290 kommuner av Lärarförbundet. Gällande lärarlöner ligger vi på plats fem. Däremot ligger vi lågt på rankningslistan gällande behöriga lärare.
Vilka satsningar finns för skolan i Värmdö i budgeten för 2012?
En extra miljon i lönepotten för kommunens lärare med en möjlighet för ett lönepåslag på upp till ett par tre-fyra procent för behöriga och ambitiösa lärare i kommunen. Det är alltid väldigt laddat när jag pratar om att höja lärarlönerna, jag fegade ur ikväll på Kommunfullmäktige. Jag får höra att jag talar i egen sak och borde vara tyst.
En annan viktig punkt i budgeten är att utveckla ämnesnätverk för att kunna lyfta fram goda och lärande exempel inom och emellan skolor i kommunen.
En annan är att stärka ledarskapet i skolan och att fortsätta satsningen på undervisningslyftet med en miljon att söka. Något jag är glad för är att vi ska utreda att differentiera skolpengen utifrån SALSA värden eller liknande, kanske går det att höja lärartätheten på vissa skolor eller vissa enheter.
Vi ska göra en omfattande renovering av Kvarnbergsskolan. Ekedalsskolan byggs om, bland annat byggs ett skolbespisningskök. Ekedalsskolan behöver dock ett lyft, underhållet känns eftersatt.

Självklart är jag nöjd men inte helnöjd. Men kampen har bara börjat för skolorna i Värmdö och Sverige. De nya nationella styrdokumenten leder in skolorna på rätt väg.
Vi är bra, men vi ska bli bättre. Jag vill att vi ska bli bäst för de allra flesta och att vi erbjuder en utbildning i världsklass. För att utveckla en kunskapskommun i världsklass krävs ett aktivt omvärldsspanande. Lyfta blicken och hämta hem inspiration och kompetens till kommunen och enheterna.
Skolutveckling är en naturlig process i en lärande organisation. Politiker ger förutsättning för dessa.

Kommentera

