Var är Folkpartiets hjärta? Var är dess själ?

”Längtar efter mer brandtal, ideologi och inspiration i politiken. Tror på individers rättigheter och staters skyldigheter. Tror på delaktighet och inkludering. Blir illamående av pekpinnar, krav och förenklad schabloner som främjar vi och dom tänkande. Skräms av hur maktstrukturer replikerar sig själva.”

Ovan är ett citat från en ny vän, ideologisk frände och en av många folkpartister som ibland känner sig vilse i Folkpartiet. Jag tillhör även dem.

När Liberala Kvinnor firade 90 år av kvinnlig rösträtt samtalade jag med Bengt Westerberg. Vi pratade om allt möjligt, från lokalpolitik- han är sommarboende på Tynningö och jag är Värmdöpolitiker- till feminism och ideologi. Men det som etsade sig fast mest var att Bengt Westerberg sa att han ej känner sig hemma i partiet längre.. .

Det kändes som att han ville bli citerad och tagen på allvar när han sa det därför tar jag mig friheten att återge hans ord.

Men åsikterna nedan är mina egna.

Jag saknar de socialliberala värderingarna i partiet.

Jag är trött på kravliberala pekpinnar.

Jag vill ha mer grön liberalism.

På sjuttiotalet drack jag mellanöl på stadshotellet i Nybro, Småland tillsammans med Peter Örn. FPU och SSU hade konferens på samma lilla landsortshotell, året var 1977. Jag åkte dit som socialdemokrat och åkte hem med en lapp om ansökan om omedelbart utträde ur SSU. Jag förstod att jag vara socialliberal, marknadsliberal, frihetsälskande. Och jag förstod inte varför inte alla var folkpartister.

Idag förstår jag varför inte alla är folkpartister…

4 reaktioner på ”Var är Folkpartiets hjärta? Var är dess själ?

  1. Av citatet ovan förstår jag att vi har en gemensam vän. Hennes ord fastnade också hos mig och jag är likaså en av alla dem som känner sig vilsen. Av nyfikenhet undrar jag vad du åsyftar när du skriver att du saknar de socialliberala värderingarna? Vad innebär de för dig? Vad vill du se mer av/mindre av i partiet? Tack för en mycket fin blogg.

    • Hej och tack för kommentar! Jag skulle vilja besvara din fråga – ”vad jag saknar” – med en kort och kärnfull mening men det kan jag inte. Tyvärr. Det får nog bli ett längre blogginlägg. Låt mig få återkomma. Men det handlar om värderingar och tro på människan.
      Återkom gärna med dina tankar och funderingar. Och jag lovar att utveckla mina.

Kommentera

