I do it my way

För er som inte bryr er om Värmdös lokala politiska intriger utan läser den här bloggen på grund av ett genuint intressse för skolfrågor och / eller andra politiska ämnen eller betraktelser – ni kan skippa följande text och gå direkt längst ner till Nina, den underbara, Hagen. Njuut!

För er andra intresserade av lokalpolitik…

Tydligen är jag, länk, en av de mest inflytesrika politikerna i Värmdö kommun. Jag känner mig smickrad, tack Stefan! Jag måste dock erkänna att det inte alltid känns så… För att lyckas i politiken måste man jobba tillsammans och påverka riktningen åt det håll man vill. Vilket känns mer som ett marathonlopp än ett sprintlopp, och mer stafettlopp än ”one-woman-show”. Man måste vara smidig, kompromissvillig och välja sina fighter.

Här kommer det som jag vill jobba för i Värmdö kommun:

  • höja statusen för skol- och omsogsfrågorna, samt effektivisera där det går och ge skolan mer resurser där det behövs
  • påminna om att barnperspektivet skall påverka och genomsyra politiska beslut och agerande i Värmdö kommun
  • skapa en mer transparent och liberal politik genom till exempel förbättra möjligheter till val av kommunala och privata aktörer inom omsorg och skola; samt besöka verksamheter; samt delta i den politiska debatten via blogg, sociala och traditionella medier
  • att Värmdö ska präglas av liberal grön politik, mer vindkraft, fler tillgängliga elstolpar, successivt byta ut den kommunala transportfordonsparken till eldrivna fordon, bättre och mer miljöinriktade sop och avfallshantering, fler cykel- och gångvägar
  • värna Värmdös gröna kilar – bevara Tjustviks områdets karaktär, fler grönområden runt exploaterade områden måste skyddas (samtidigt som logistiken till och inom Värmdö kommun måste förbättras, suck, en utmaning i ett kraftig expansiv fas)
  • stödja och underlätta för kvinnliga företagare och yrkesarbetande kvinnor och män i Värmdö genom att förbättra omsorgstider, och lyfta företagsfrågorna, lättare att jobba på hemmaplan
  • skapa en bra medarbetarpolitik för våra tjänstemän och andra kommunalt anställda i vår kommun – Värmdö kommun  skall vara en attraktiv kommun att jobba i och en bra arbetsgivare till de som är anställda – hög etisk svansföring!
  • lyfta fram och föra fram ett jämställdhetsperspektiv inom samhället i stort
  • förbättra omvärldsperspektivet inom Värmdö kommun
  • sunda finanser i vår kommun och respekt för skattemedel

Är det någon som tycker att jag är luddig i någon fråga, så hör av er.

När Herr Mårtensson pratar om ett splittrat Folkpartiet i Värmdö så är det trams. Jag har suttit med på de flesta möten 2010 och 2011 och anser mig besitta mer insikt och kunskap i ämnet än herren ifråga. Men jag tror att det passar Her Mårtenssons bloggs retorik. Jag sitter inte i styrelsen i FP men jag tror mig veta att situationen är likadan där.

När det gäller drivkrafter i politiken, ett tidigare inlägg i min blogg, har det inlägget väckt många reaktioner! Vilket är intressant och gör mig lite förbryllad. Om mina avsikter är ädlare än andras kan jag inte avgöra. Jag tror och hoppas att mina drivkrafter inte  är väldigt annorlunda än de flesta.

Jag tar Nina Hagen är till hjälp när jag simmar omkring i den lokala politiska poolen.

Kommentera

