Kunnighet – ett problem?

Ibland får jag höra att ”du som är skolmänniska ska inte hålla på med skolpolitik eftersom du är partisk”….?!

Hur tänker man då i följande fall:

  • ekonom som blir politiker, bör inte hålla på med budget? 
  • boende i skärgården bör  inte hålla på med skärgårdsfrågor?
  • sjukskötare bör inte driva frågor inom vård och omsorg?

Varför skrämmer kompetens? Jag tror att man är orolig över att egenintresse och kompetens sammanfaller. Till exempel politiskt engagerade lärare och sjuksköterskor vill driva upp lönerna för sin egen grupp. Men man är sällan orolig över egen företagare som vill sänka arbetsgivaravgifterna, eller vindkraftsingenjören som vill öka antalet vindkraft.

Men egenintresse kan också stavas erfarenhet. Till exempel erfarenhet av att vara förälder till barn med dyslexi, eller vara kvinnlig företagare och småbarnsmamma.

Däremot tycker jag det är fel, oetiskt, när man blandar ihop konsultuppdrag med politiska uppdrag.

Vem och vilka företräder man där?

Den här frågan kan sammanfattas till en viktig frågeställning, nämligen, vilka är drivkrafterna bakom det politiska engagemanget hos oss politiker?

Jag har träffat på några olika drivkrafter hos politiker, oftast förekommer de i en salig blandning:

  1. kärlek och omsorg för hembygden; miljön; pengar; barn;äldre; funktionshindrade; egen företagare med mera
  2. längtan efter makt och påverkan
  3. klasshat
  4. exhibitionism
  5. en allmän frustration över sakernas tillstånd, bekämpa arbetslöshet, rasism, utanförskap med mera
    Många politiker är filantroper, faktiskt, men en del drivs av hat och förakt för svaghet, de tillhör oftast ytterflank, höger och vänster.
    Jag tycker  att det är bättre att vara med och försöka påverka än bara gnälla. Om man tycker att politiker är inkompetenta eller för kompetenta(!) Join in! Gå med i ett politiska parti och agera. För sanningen är att alla kompetenser och verklighetsuppfattningar behövs. Fundera bara innan, vad som driver dig. 
    Jag drivs av ettan, tvåan och femman. Och mitt största egenintresse är att mina och andras barn skall få en bra utbildning.

Kommentera

