Olika roller

Jag är en privilegierad skolmänniska. Ena dagen är jag på skolbesök i rollen som skolpolitiker. Och får prata Monroe, startblock och pedagogiska luncher med engagerade rektorer. Nästa dag får jag sitta med kollegor och dra upp riktlinjerna för skolans nya fortbildningsprojekt med Finland, inom Leonardo.
Den tredje dagen spenderas med elever, undervisande och samtalandes.
Jag har även påbörjat min utbildning som skolambassadör för EU. Vilket innebär PM-skrivande som väcker prestationskrav och nikotinsug, trots att det var många år sedan jag slängde sista nikotinplåstret.

Efter ögnande av de nya styrdokumenten i skolan finner jag mycket litet om internationalisering och det Europeiska perspektivet. Faktiskt lite besviken. Tänker våra lagstiftare att processen är implementerad, skolan är färdig internationaliserad. Ungefär som med informationssamhället. De facto. Not worth mention.

Om någon månad skall jag träda in i en ny roll som TF rektor i två veckor, samtidigt som jag behåller delar av undervisningen. En ny roll för mig, ska bli roligt.

Min farmors far, Erik Kronblad skrev en bok efter decenniers undervisande ”I ungdomens tjänst” finns på KB. Jag ska gå dit och läsa den någon gång. Jag tyckte farmors far valde en vacker men pretentiös titel på sitt livsverk.
Stackaren dog i förtid, alldeles utsliten.

Kommentera

