Vem sitter vid rodret i Värmdö?

NVP skriver om topptjänstemännen lön i Värmdö kommun. Kommundirren tjänar 94 700 och Maria Larsson Ajne är ständig(?) ställföreträdare för kommundirektör. För detta får hon 8 000 kronor extra i månaden. Ändå har Maria och direktören semester samtidigt. Amatörmässigt. Tillägget borde utgå endast vid tjänstgöring som ställföreträdare. Och endast då.

Min man jobbar i näringslivet, ni vet där det finns vinst att fördela till toppchefer, inte skattemedel. Han är alltid tillgänglig under semestern, tyvärr, som sällan är mer än tre veckor åt gången. Han är dessutom ställis för chefen utan extra ersättning under chefens semester. Självklart måste kommunerna konkurrera med näringslivet om duktiga chefer men med respekt för kommunens ekonomi!

När jag står på löpbandet på gymet och tittar på alla kommunmedborgare – då känner jag: ”hennes pengar har jag ansvar för och hans hårt ihop arbetade pengar och hennes …” osv. Deras pengar skall räcka till den bästa skolan, omsorgen med mera. Och jag känner tyngden på mina axlar.

Vi behöver alltid mer skatteunderlag, dvs fler medborgare som vill bo och leva och betala skatt i vår kommun men kommundirektören tyckte det var för dyrt att skriva sig i kommun eftersom skatten är så hög. Jag blev provocerad av den kommentaren. Jag håller med om att skatten är för hög i Värmdö, och det är mycket möjligt att det skrämmer bort höginkomsttagare från vår kommun vilket är mer än trist. Men att sänka skatten måste vara ett politisk incitament.

Vår kommundirektör är fd socialdemokratisk politiker och besitter fler kompetenser och yrkeserfarenheter och verkar vara omtyckt bland sina medarbetare i kommunen. Jag har inte hört något ont om honom som person eller yrkesman. Jag vet inte mycket om våra kommunala toppchefer. Kanske är de värda sin vikt i guld och varje sekin i lönekuverten. I vårt fall i vår kommun hoppas jag det, vi behöver duktiga tjäntemän och kvinnor och vi behöver bra ledning på tjänstemannanivå.  Jag vet inte heller vad som är ”normal” chefslön i våra svenska kommuner, i vår kommun verkar cheferna ligga emellan 70- 95 000 kr i månaden. Är detta gängse? Eller?
Det är Kommunstyrelser i våra kommuner som har ansvar för att kontrollera affärsmässighet och trovärdigheten när man förhandlar avtal och löner. Inte tjänstemännen själva. Jag utgår ifrån att dettta har skett i vår kommun också.

Jag är folkvald och personkryssad i Värmdö och jag är medborgare i samma kommun. Mina åsikter i bloggen är mina och inte mitt partis eller koalitionens.

Men min åsikt är att man bör visa en viss ödmjukhet när man sitter i maktens talltoppar, det är mer klädsamt än arrogans.

Kommentera

