Tackat nej!

Jag har precis tackat nej till ett lärarjobb i Tokyo, känns trist – men familjens planer på att flytta till Tokyo höll inte hela vägen fram, men det kanske går fler tåg, eller plan i det här fallet.

Nu är det Värmdö som gäller som bostadsort på obestämd framtid som medborgare och politiker, och Stockholm som arbetsort i samma obestämda framtid…

I höst påbörjar jag en utbildning som skolambassadör för EU, jag ser fram emot utbildningen som kommer att äga rum i Stockholm, Bryssel och Strasbourg. Jag har inte pluggat sedan jag tog min magisterexamen i skolutveckling/ledarskap i skolan, hösten 2008, så det är dags. Under hösten påbörjar jag även ett nytt stort skolprojekt med Vaasa Yrkesinstitut i Finland, finansierat inom Leonardo Livslånga lärande. Projektet går ut på att utbyta erfarenheter och kunskap emellan lärare och skolpersonal och jag håller som bäst på att läsa in mig på Finlands skolsystem och planera det tvååriga projektet. 

Man kan sammanfatta Finlands skolhistoria med att de har undvikit alla våra misstag.

Jag pratade med en god vän om att brödet är mycket godare i Finland än i Sverige, årets tältsemester i Ålands och Åbos skärgård gav mig den insikten. Vännen som är brödproffs och professionell bagare och upphovsrättslig innehavare till Sveriges enda surdegshotell berättade att i Finland har de behållit sin baktradition och utvecklat vidare sina surdegar och svartbröd och inte glidit in i första bästa brödmode som lanserats.

Är det en rikedom eller en fattigdom att bevara och förvalta? Vad är värt att behållas och vad är värt att offras?

Men finländskt bröd och skolor kanske fungerar bäst i Finland – vi ska nog gräva i vår egen kunskapstradition och i våra egna vetefält.

Men Finland ligger närmare Värmdö än Stockholm – vi kanske kan importera lite grann….

Kommentera

