Skolk är ett av svensk skola största problem. Skolk är ett symtom pÃ¥ att nÃ¥got är fel runt eleven, antingen hemma, i skolan eller nÃ¥gon annanstans. Bakgrunden till förslaget är att den ogiltiga frÃ¥nvaron är hög i Sverige, alldeles för hög. Jag brukar säga till mina elever det värsta ni kan göra mot mig är att inte komma hit, för dÃ¥ ger ni mig inte en chans. Inte en chans att väcka ert intresse, inte en chans att lära känna er och inte en chans att stödja er när det är svÃ¥rt…
Vi har hög frÃ¥nvaro i svensk skola trots att vi i Sverige har skolplikt – elever har en skyldighet att vara närvarande i skolan om inte giltigt skäl för frÃ¥nvaro finns.
I gymnasieskolan är det 30 procent av eleverna som minst en gÃ¥ng i mÃ¥naden är frÃ¥nvarande utan giltigt skäl. PÃ¥ högstadiet är det cirka 10 procent som skolkar minst en gÃ¥ng i mÃ¥naden. Det är alldeles för höga siffror.Â
Närvaron är viktig för att eleven ska lära sig något. Anledningen till att vi i FP vill skriva in skolk i terminsbetygen är att när det står på betygen blir det viktigt för eleverna. Det kommer dock inte stå på avgångsbetygen utan blir som termostat under skoltiden och spelar en fostrande och stödjande roll.
Förutom närvaron finns det också en annan aspekt på att skolan reagerar tidigt, lärare vill sina elever väl, frånvaro måste följas upp. Skolk är ett riskbeteende. Elever med hög ogiltig frånvaro är som grupp mer kriminellt belastade och konsumerar mer alkohol, narkotika och tobak än andra. När skolan reagerar tidigt är det möjligt att hindra den utvecklingen och stödja barnen och ungdomarna.
På min skola har vi gjort detta under en längre tid, även tagit bort CSN stöd när den olovliga frånvaron stiger markant. Jag tycker att det är rätt, med viss tveksamhet, och jag tycker att det finns undantag när man ska låta bli att dra in bidraget. Jag tycker inte det är mentorns eller klassföreståndarens roll att agera för att bidrag skall dras in, bidrag som ofta är kopplade till andra bidrag såsom bostadsbidrag och underhållsbidrag. Den rollen måste läggas på rektor eller kurator.
Jag fascineras verkligen av Berg och dalbanan i den här bloggen, ibland är det sÃ¥ bra och ibland sÃ¥ korkat sÃ¥ man undrar hur det gick till. Hur kan du och ni i FP tro att ni löser frÃ¥nvaroproblemet eller tycka att skolan reagerar tidigt om det finns skolk i betyget? Det är ju sÃ¥ huvudlöst sÃ¥ man baxnar. Snacka om att komma med ett förslag som saknar det mest banalt grundläggande av analys….
Hur man ska göra? Man ska förstås bedöma rektor och lärare utifrån hur många som skolkar eller är frånvarande utan giltigt skäl, så självklart och ändå mitt i er blinda fläck. Hög frånvaro i skolan = ej godkänt för rektor i första hand och lärare i andra hand.
Jag kan inte låta bli attt tycka att det är ganska omoget att kalla åsikter eller värderingar man inte delar för korkade. Du får nog slippa lite på argumenteringen, den låter en aning pubertal och känslosam. Den verklighet där jag lever är skolk en indiaktor på att något är fel, kan man upptäcka eller få reda på detta tidigare är det bra, då är det inget problem, men oftas ser inte verkligheten ut på det sättet. Kom med ett riktig bra socialdemokratisk skolförslag som slår mig med häpnad – jag väntar…
Ok, ska vara mindre pubertal, om nu klarspråk kallas för det.
Vi har skolplikt, det är föräldrars plikt att se till att barnen går till skolan och skolans plikt att se till att barnen går på lektioner. Ert förslag lägger ansvaret på fel ställe, Mitt förslag är att det istället redovisas varje dag på skolans hemsida hur många som skulle varit på lektioner och hur många som inte var det utan giltigt skäl. DET ska vara en av många kvalitetsindikatorer på hur skolan klarar sitt uppdrag. Skolk ska alltså redovisas, men inte i betyg för eleven utan i betyg för skolan och därmed rektor och lärarkollegiet. Resultatet för gärna påverka lönerna för min del.
Så där, your move.
Vi har i FNU bestämt att enskilda och kommunala skolor skall redovisa ogiltig frånvaro – så att föräldrar och medborgare kan del av information på ett enkelt sätt – ett transparensmål för nämnden som tyvärr S röstade nej till. Men det kommer att ligga på kommunens hemsida och redovisas och vara lättillgängligt för alla intresserade. Jag har i femton års tid jobbat med att ogiltig och giltig frånvaro är inskriven i terminsbetygen men ej i slutbetyg – tycker systemet är mycket bra och får en hämmande effekt på ströskolk. Skolk är symtom – symton som skall tas fram och analyserar och diagnoseras och skolans personal skall tillsammnas med eleven och hemmet jobba med åtgärder som passar i det enskilda och olika fallen.
Men du gillar inte att rektor och lärare mäts på hur de lyckas motverka skolk?
Hej,
Eftersom du väljer att inte ens svara på min förra fråga, trots att du sett den, så tolkar jag det som ett nej och det bekräftar vad jag tidigare skrev om skolans värld, ni tror att bara ni kan lösa och förstå era problem. Med den hållningen är utveckling en omöjlig företeelse. Synd för eleverna.
Hej K Nej, jag vill inte straffa lärare och rektorer för att elever skolkar. I nuläget tar rektorer hänsyn till närvaro och betyg för lönesättning av lärare, vilket kan vara en förklaring till en viss betygsinflation. Jag svarade också vilka beslut vi har tagit i nämnden, utan ert stöd, tyvärr, för att öka transparens gällande närvaro i Värmdös skolor.
Vårt stöd i nämnden kan jag inte svara för då jag inte sitter där.
Bedöms rektors lön också på samma resultat?
Du säger att du inte vill straffa rektorer och lärare men elever går uppenbarligen bra att straffa? Elever ska få in skolk i betyget utan att någon vet orsaken till skolket, det kan ju finnas goda skäl till ogiltig frånvaro, eller hur?
Ha lite förtroende för lärare, rektorer och skolpersonal… Skolk är ett stort problem, måste jobba på bred front. Kravlös=Kärlekslös