Skolk

Skolk är ett av svensk skola största problem. Skolk är ett symtom på att något är fel runt eleven, antingen hemma, i skolan eller någon annanstans. Bakgrunden till förslaget är att den ogiltiga frånvaron är hög i Sverige, alldeles för hög. Jag brukar säga till mina elever det värsta ni kan göra mot mig är att inte komma hit, för då ger ni mig inte en chans. Inte en chans att väcka ert intresse, inte en chans att lära känna er och inte en chans att stödja er när det är svårt…

Vi har hög frånvaro i svensk skola trots att vi i Sverige har skolplikt – elever har en skyldighet att vara närvarande i skolan om inte giltigt skäl för frånvaro finns.
I gymnasieskolan är det 30 procent av eleverna som minst en gång i månaden är frånvarande utan giltigt skäl. På högstadiet är det cirka 10 procent som skolkar minst en gång i månaden. Det är alldeles för höga siffror. 
Närvaron är viktig för att eleven ska lära sig något. Anledningen till att vi i FP vill skriva in skolk i terminsbetygen är att när det står på betygen blir det viktigt för eleverna. Det kommer dock inte stå på avgångsbetygen utan blir som termostat under skoltiden och spelar en fostrande och stödjande roll.
Förutom närvaron finns det också en annan aspekt på att skolan reagerar tidigt, lärare vill sina elever väl, frånvaro måste följas upp. Skolk är ett riskbeteende. Elever med hög ogiltig frånvaro är som grupp mer kriminellt belastade och konsumerar mer alkohol, narkotika och tobak än andra. När skolan reagerar tidigt är det möjligt att hindra den utvecklingen och stödja barnen och ungdomarna.

På min skola har vi gjort detta under en längre tid, även tagit bort CSN stöd när den olovliga frånvaron stiger markant. Jag tycker att det är rätt, med viss tveksamhet, och jag tycker att det finns undantag när man ska låta bli att dra in bidraget. Jag tycker inte det är mentorns eller klassföreståndarens roll att agera för att bidrag skall dras in, bidrag som ofta är kopplade till andra bidrag såsom bostadsbidrag och underhållsbidrag. Den rollen måste läggas på rektor eller kurator.

9 reaktioner på ”Skolk

  1. Jag fascineras verkligen av Berg och dalbanan i den här bloggen, ibland är det så bra och ibland så korkat så man undrar hur det gick till. Hur kan du och ni i FP tro att ni löser frånvaroproblemet eller tycka att skolan reagerar tidigt om det finns skolk i betyget? Det är ju så huvudlöst så man baxnar. Snacka om att komma med ett förslag som saknar det mest banalt grundläggande av analys….

    Hur man ska göra? Man ska förstås bedöma rektor och lärare utifrån hur många som skolkar eller är frånvarande utan giltigt skäl, så självklart och ändå mitt i er blinda fläck. Hög frånvaro i skolan = ej godkänt för rektor i första hand och lärare i andra hand.

    • Jag kan inte lta bli attt tycka att det r ganska omoget att kalla sikter eller vrderingar man inte delar fr korkade. Du fr nog slippa lite p argumenteringen, den lter en aning pubertal och knslosam. Den verklighet dr jag lever r skolk en indiaktor p att ngot r fel, kan man upptcka eller f reda p detta tidigare r det bra, d r det inget problem, men oftas ser inte verkligheten ut p det sttet. Kom med ett riktig bra socialdemokratisk skolfrslag som slr mig med hpnad – jag vntar…

  2. Ok, ska vara mindre pubertal, om nu klarspråk kallas för det.
    Vi har skolplikt, det är föräldrars plikt att se till att barnen går till skolan och skolans plikt att se till att barnen går på lektioner. Ert förslag lägger ansvaret på fel ställe, Mitt förslag är att det istället redovisas varje dag på skolans hemsida hur många som skulle varit på lektioner och hur många som inte var det utan giltigt skäl. DET ska vara en av många kvalitetsindikatorer på hur skolan klarar sitt uppdrag. Skolk ska alltså redovisas, men inte i betyg för eleven utan i betyg för skolan och därmed rektor och lärarkollegiet. Resultatet för gärna påverka lönerna för min del.

    Så där, your move.

    • Vi har i FNU bestmt att enskilda och kommunala skolor skall redovisa ogiltig frnvaro – s att frldrar och medborgare kan del av information p ett enkelt stt – ett transparensml fr nmnden som tyvrr S rstade nej till. Men det kommer att ligga p kommunens hemsida och redovisas och vara lttillgngligt fr alla intresserade. Jag har i femton rs tid jobbat med att ogiltig och giltig frnvaro r inskriven i terminsbetygen men ej i slutbetyg – tycker systemet r mycket bra och fr en hmmande effekt p strskolk. Skolk r symtom – symton som skall tas fram och analyserar och diagnoseras och skolans personal skall tillsammnas med eleven och hemmet jobba med tgrder som passar i det enskilda och olika fallen.

  3. Hej,

    Eftersom du väljer att inte ens svara på min förra fråga, trots att du sett den, så tolkar jag det som ett nej och det bekräftar vad jag tidigare skrev om skolans värld, ni tror att bara ni kan lösa och förstå era problem. Med den hållningen är utveckling en omöjlig företeelse. Synd för eleverna.

    • Hej K Nej, jag vill inte straffa lrare och rektorer fr att elever skolkar. I nulget tar rektorer hnsyn till nrvaro och betyg fr lnesttning av lrare, vilket kan vara en frklaring till en viss betygsinflation. Jag svarade ocks vilka beslut vi har tagit i nmnden, utan ert std, tyvrr, fr att ka transparens gllande nrvaro i Vrmds skolor.

  4. Vårt stöd i nämnden kan jag inte svara för då jag inte sitter där.
    Bedöms rektors lön också på samma resultat?

    Du säger att du inte vill straffa rektorer och lärare men elever går uppenbarligen bra att straffa? Elever ska få in skolk i betyget utan att någon vet orsaken till skolket, det kan ju finnas goda skäl till ogiltig frånvaro, eller hur?

Kommentera

