Pilotprojektet

På min arbetsplats är vi en del av ett projekt inom gymnasieskolan i Stockholm Stad kallat för Pilotprojektet. Projektet är föranlett av vår Gymnasiechef Marie-Louise Hammer Åberg. Intentionerna är de bästa: att stärka ledarskapet i skolan.

Vilka är de viktigaste ledarna i skolans värld?

Rektor, lärare, politiker eller ansvariga tjänstemän?

Jag tror lärarna – eftersom de är närmast eleverna, och själva kunskapsprocessandet. Till stöd för påståendet har jag McKinsey rapporten som kom 2008 och undersökte skolan i ett antal länder i världen och slutsatsen var att läraren är den enskilt viktigaste professionella personen för att eleven skall lära sig! Vilket jag utgick ifrån i min magisteruppsats där jag jämförde två olika rådande skolutvecklingsansatser, Lennart Grosin och Hans-Åke Scherp. Uppsatsen ledde framtill att mina forskningsplaner lades på hyllan, även om jag fick stöd och blev påhejad av Stockholms Stad chefsrekryterare, att fortsätta den banan, så hoppade jag av.. Och på politiken…hm.

I länder där politikerna styr skolan med ideologi och visioner blir ledarskapet ovanför läraren extremt viktigt eftersom det handlar om att kontrollera(?) eller leda läraren till att nå uppnådda visioner uppsatta av politiker. Till exempel, högre rankning inom LUS, betyg eller det ännu mer visionära ”Skola i Världsklass” (Stockholm Stad).

Inom pilotprojektet tog man ett kollektivt beslut att göra om alla biträdande rektorer (tidigare studierektorer) till rektorer genom ett slag med trollspöet! Svisch, löneökning. Svisch, ny titel och nya ansvarsområden. Dessa fick dock söka om sina tjänster internt, och ingen förutom de själva sökte tjänsterna.

Förutom denna satsning har man tillsatt utvecklingsledare, spännande tjänster som innebär att man ska leda skolans utveckling, pedagogiskt med mera. En ordentlig satsning på ledarskapet och en potential för real utveckling från ”verkstadsgolvet” – om rätt förvaltat.

Men det finns en risk.. ”too many Chiefs and too few Indians”

Kommentera

