Fritidspolitikerrollen ej godkänd av rektor

Idag hade jag lönesamtal med min närmaste chef, i skolans värld; rektor. När jag uttryckte missnöje med mitt magra lönepåslag fick jag ett argument som kändes unket. Eftersom jag lägger ”mitt engagemang” på politiken tänker inte mina rektorer ”satsa på mig”?! Men uttryckte samtidigt att jag är fantastiskt duktig på det jag gör…?
För tillfället har jag två elever som läser två olika kurser individuellt för mig som jag inte får betalt för, men jag satsar på mina elever och stöttar, trots oviljan för ledningen att betala för särskilda prövningar. Jag var med mina elever i Italien på sportlovet., med mera…
Alla som är ytligt bekanta med mig vet hur jag brinner för mina elever och mina ämnen.

Jag älskar mitt jobb men….

Idag tappade jag förtroendet för en arbetsplats som jag spenderat 18 år av mitt liv. Och jag vet inte om det någonsin går att reparera.

Jag har blivit en skolhäxa.

11 reaktioner på ”Fritidspolitikerrollen ej godkänd av rektor

  1. Ah, välkommen till SHR – SkolHäxornas Riksförbund. För att hålla nere medlemsavgiften (som i många år legat på fyra kattklamp och en mardröm) så får man hålla med egen kvast. Dammsugare går lika bra för den som så föredrar.

  2. Dåliga chefer finns på många håll, dåliga politiker också. Trist när andra behöver drabbas av deras oförmågor.

    • Absolut – jag hller med dig. Det finns dock en skillnad, som frtroendevald frtidspolitiker behver du inte vara sakexpert, drtill finns utredande tjnstemn och experter. Vilket inte innebr att kunskap och insikt i ett mne inte r tillgodo och bidrar till strre frmga till granskning och bttre frankrade politiska stllningstagande. Dremot finns det ideologiska och politiska skiljelinjer i politik som skiljer mer n kompetens. Man rstar p politiska representanter inte sakexperter. Idag lyssnade jag p professor Sigbritt Francke som definierade bildning. Hon beskrev det som en trappa. Steg ett r ett lge dr allt r svart och vitt, en ganska enkel tillvaro. Niv, eller trappsteg tv dr kan man urskilja olika nyanser och olika sidor, ” ena sidan och andra sidan”. Den sista nivn r den hgsta bildningsnivn dr man sjlv har uppntt en insikt om sin egen hllning, och kan vila i den samtidigt som man kan se att ven andra uppfattningar rder… Det kanske ocks r en bra bild ver en kompetent politiker.

      Den onsdagen den 11:e maj 2011 skrev

      • Nu vet jag inte om jag syftade på någon särskild sorts politiker, utan mera konstaterade att det är trist när andra drabbas av inkompetens i ledningsfunktioner . Om du talar om Värmdö så tycker jag för egen del att det skiljer mycket mer i personlig kompetens än de ideologiska skillnaderna. Av 10 frågor kan skillnaden i kompetens vara 10-0 medan den ideologiska skillnaden bara finns i 5 av 10 frågor.

        Vad gäller sakexpertis så behöver du inte vara sakexpert för att vara en bra chef eller ledare utanför politiken heller, skulle snarare säga att det är en fördel i de flesta fall om du inte är just det.

        Men det är ju klart vanligare att man i politiken än i arbetslivet att man blir befordrad till sin inkompetensnivå eftersom sättet att tillsätta ledarbefattningar grundar sig på något helt annat i politiken, ett av politikens största problem om du frågar mig.

      • Jag motsger dig gllande skolans vrld. Misslyckat nr en fritidspedagog r skolledare fr gymnasielrare och nr gymnasielraren r chef p frskolan..

        Kunskap r guld vrt och aldrig en belastning men rtt kunskap fr att leda och frst en verksamhet, r i min sikt en frutsttning fr progression och utveckling av en skola.

        Demokrati och principen om frtroendemandat r annorlunda n en verksamhetschef eller en chef inom privata nringslivet, olika kulturer och regelverk. En duktig politiker kan vara ideologiskt frankrad, duktig retoriskt, brinna och ha starkt engagemang, ha djupa kunskaper och insikter samt stark vilja till pverkan och frndring. Olika politiska kulturer fder fram olika politiska fretrdare, dvs olika egenskaper tror jag premieras olika i de olika partierna, tror jag.. Sedan finns det hr med genus och ledarskap.. men den frgan r stoor!

  3. Det är intressant det här med där du motsäger mig, det är bara ni skolans värld och i sjukvården som fortfarande tror att man måste vara pedagog eller läkare för att leda en skola eller ett sjukhus, alla andra har släppt den villfarelsen. Ledarskap har inget med professionen att göra, det kan vara en fördel att kunna professionen men inte säkert.

    Ett chefskap har mer krav på fackkunskaper men inte ens där är det särskilt ofta nödvändigt. Men som sagt skolan och sjukvården anser sig så ”speciella” att det är bara dom och ingen annan som kan leda verksamheten. Därav den oerhört långsamma utvecklings- och förändringstakten organiskt inifrån. De flesta förändringar sker istället utifrån inte sällan genom mer eller mindre kunniga politikers försorg.

    Din beskrivning av det politiska förstroendemannaskapet är också intressant, såklart föder kulturen fram olika sorters politiker, men inte bara kulturen, också interna maktbegär inom partier. I ditt parti på Värmdö har den som fick mest personröster minst att säga till om. Mest röster men ändå inget uppdrag, om det beror på andra egenskaper som inte premieras vet jag inte, men lite udda är det allt?
    Nu ska jag inte kasta skit på er, det kunde varit vilket parti som helst, men nu var det ni. Vilket ideologi och kultur tycker du att det avspeglar? Just i det här fallet var det knappast en genusfråga.

Kommentera

