Hey you – are there anyone out there..

Eleverna sitter snälla och tysta och skriver prov och jag tar tillfället i akt att blogga på arbetstid. För alla ni som blev upprörda kan jag lugna er med att jag kommer att sitta hela helgen och rätta dessa prov.

Det har varit långt emellan blogginlägg på grund av arbetstrycket i skolan – det är nu vi lärare skörda frukterna av årets vedermödor: enskilda prövningar, stödlektioner, planerade och oplanerade samtal, kontakter med myndigheter, kompetensutbildningar i GY2011, med mera.

I veckan var jag på en riksomfattande fortbildningsdag med 600 lärare. Många samhällskunskapslärare var frustrerade över att regeringen har halverat samhällskunskap timmarna på nya nationella yrkesprogrammen. Tidigare var samhällskunskap 100 poängskurs(ca 85 timmar i praktiken) med nya reformen blir det endast 50 poäng. Däremot tillkommer Historia A kursen på 50 poäng som en obligatorisk kurs. Tanken är att man lyfter momentet nutidshistoria och det historiska perspektivet ut ur samhällkunskapen till historiaämnet. Självklart påverkar det här tjänster och nedgradera ämnet samhällkunskap och uppvärderar historia ämnet. En lärare på kursen tyckte det var hemskt att göra det samtidigt som många ungdomar på yrkesprogrammen röstar på SD. På min skola blev SD ett av de största partierna med cirka 30 % av rösterna. Många elever med invandrarbakgrund röstade på SD, vilket är lite förvirrat. Men först och främst tycker inte jag att man ska läsa samhällskunskap på gymnasiet för att tala om för eleverna vad de ska rösta på – det är inget propaganda ämne.  Unga människor vill ifrågasätta, provocera och letar efter enkla orsaker. Partierna som är stora bland unga är VP, SD, M och MP. 

Många av de unga med extrema åsikter i tidiga vuxenåren kommer att mogna och omvärdera sina värderingar och attityder senare i livet. Men skolan har en viktig roll i att fostra i demokratisk anda och lyfta fram etiska frågor i undervisningen. Skolan har ett ansvar att ta upp frågor om främlingsfientlighet och etnocentrism, ämnen som naturligt kommer upp i flera ämnen såsom religion och samhällskunskap med mera.

Kommunfullmäktige i onsdags var oppositionens kväll. Både förtjänt och oförtjänt. Vi i majoritet ger dem för många gratispoäng – och då menar jag inte i debatterna utan i den praktiska politiken. Styret av Värmdö kan bli bättre och kommer att bli bättre. Många åtgärder har gjorts som nedläggning av Produktionsstyrelsen. Värmdös styrsystem är kritiserat av oppositionen, och oppositionen är bestående av SD, VP, SAP och C. Och i debatterna (som höll på till klockan 01.00) var det mycket superlativ och känsloutspel.. i nästan varje fråga..lite väl upptrissat. Om majoriteten hade gått mer i försvar hade debatten pågått ännu längre. Frågorna som var inplanerade att avhandlas i fullmäktige, var för många för kvällen, och för stora. Jag önskar att vi hade tidsbegränsningar som talare, kräver förberedelse och planering men skulle vara mer respektfullt för oss som heltidsarbetar och måste upp och jobba dagen efter. Var koncis och var kort, visa respekt, håll dig till dina minuter i rampljuset.

När det gäller Värmdös bespottade (av oppositionen) styrsystem har jag bestämt att lyssna in båda sidor och när jag har varit en del av systemet i ett år bilda mig en egen uppfattning. Majoriteten har bestämt att utvärdera systemet efter två år.

Saker som har förgyllt min vecka är:

  • Roger Waters konserten i Globen med sonen och maken vid min sida…
  • Min syster som får mitt livspussel att gå ihop, vecka efter vecka…
  • Min dotters vårkonsert…
  • Mina elever…
  • Gullvivorna på min tomt!

 

Kommentera

