Replik på Spinoza och Petersons inlägg

Idag på DN Debatt replikerar Nyamko Sabuni och Åsa Regnér, generalsekreterare i RFSU, Espinoza och Petersons debattartikel, se tidigare blogginlägg.

Jag blev glad för svaret men jag kan inte låta bli att känna oro för tendenserna i samhället. Det är tragiskt att inte rättigheten till fri abort är en grundläggande rättighet  inom alla EU medlemsländer. För mig är det ociviliserat att inte garantera alla kvinnor rättighet till laglig, medicinsk korrekt, utförd abort. I mina ögon är det kvinnans ensamma rättighet att besluta om hon vill  avbryta sin graviditet eftersom det till syvende och sist handlar om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp.

Att börja tala om det finns ”fall då det finns rimliga skäl att hävda att abort är både rätt och fel till en viss grad” såsom Spinoza och Peterson gör i sin debattartikel vittnar om ett försök att ta över och moralisera över kvinnans beslut att avbryta en graviditet.

Förutom det ovannämnda – kvinnans rättighet att besluta över sin egen kropp – finns det en människosyn i artikel som vittnar om en ”skyll dig själv” attityd. Vilken jag finner ickehumanistisk. Att samhället inte ska hjälpa människor i behov av medicinska och sociala insatser som till exempel vid abort, missbruk, alkoholism – oavsett vad bakgrunden och orsaken till situationen är – känns för mig kall, människoovänlig och moraliserande.

Jag undrar om man inte ska komplettera filosofistudier med lite psykologistudier – eller lite vanlig mänsklig ödmjukhet kryddat med empati, kanske räcker…

Kommentera

