Helena von Schantz

Skriver väldigt bra på sin blogg, jag citerar:

En konsekvens av kommunaliseringen är nämligen att den unge som föds i en kommun där det finns få akademiker har väldigt mycket sämre utsikter att få en skolgång som möjliggör vidare studier. I min kommun Valdemarsvik har vi knappt några politiker med högskoleutbildning. De som bestämmer om skolan är bönder och småföretagare. Så är de också betydligt mer bekväma med att diskutera skolbyggnaden än innehållet. Till det får man lägga att även kommuninnevånarna bryr sig mer om omsorg än om kunskap där utbildningsnivån är låg. Det lokala inflytande från föräldrar och elever som angavs som ett av motiven för kommunaliseringen har jag inte sett mycket av någonstans, men i den mån det finns förstärker alltså även det snedrekryteringen.

Rekommenderar fortsatt läsning, här.

Som nybliven skolpolitiker tycker jag att det ligger en hel del i hennes analyser och teorier. Teorier som stärker argumenten för ett snabbt förstatligande av grundskolan (och så småningom gymnasieskolan..)

Efter ett antal månader som folkvald politiker och med förtroendeuppdrag inom Finansieringsnämnden för Utbildning är jag redo att ställa mig bakom Helena von Schantz verklighetsbeskrivelse. Däremot aktar jag mig för att jämföra Valdemarsvik med Värmdö, skillnaderna är för stora och närheten till ett storstadsområde påverkar både demografi och utbildningsnivå kraftfullt.

Dock…

Nacka kommun jämförs ofta med Värmdö kommun med inbyggd förundran och avund-Varför har vi inte samma lysande skolresultat som Nacka?

Självklart handlar det inte om antalet akademikerföräldrar även om en del av förklaringen ligger där.
Det är egentligen ointressant. Det viktigaste är föräldrarnas intresse för skolan och politikernas…

Det handlar om engagemang och kunskaper i skolfrågor.

Jag saknar omvärldsanalys, omvärldsperspektiv, att höja blicken.

Vad kan vi lära utanför Värmdö kommun?

Och ta med oss hem.

Lemshaga Akademins styrka och så även Lär handlar inte bara om ett väl förvaltat ägarskap utan även om tydliga inspirationskällor från världen utanför.

Sjävklart har enskilda lärare och även rektorer, massor av inspiration från sin omvärld, det vet jag – men vad är de enskilda kommunala visionära pedagogiska ledstjärnorna?

Vad kan man enas omkring, vad kan man förenas om?

Vad motiverar oss lärare och rektorer som arbetar i Sveriges skolor att stiga upp ur sängen på morgonen för att gå till jobbet och tända lågor i små barns ögon?

Inspiration kommer av det latinska ordet inspiro, vilket betyder inblåsa, väcka liv i…

File:William-Adolphe Bouguereau (1825-1905) - Inspiration (1898).jpg

2 reaktioner på ”Helena von Schantz

  1. Tack för länkningen, Amie och för ett intressant och tänkvärt inlägg. Det slumpade sig så att jag hörde två av rektorerna på Lemhaga Akademi föreläsa om sin vision och sin skola för precis en vecka sedan. Innan dess skulle jag inte ha vetat vad du skrev om.🙂

    • Hej Helena och tack för kommentar. Lemshaga är en spännande skola och inte minst hur de har delat ledarskapet med två rektorer. Välkommen tillbaka till vår kommun och hör gärna av dig när du planera ett besök. Skulle uppskatta ett IRL samtal.

Kommentera

