Nya Gustavsberg

Nere i Gustavsbergs centrum pågår en utställning om Nya Gustavsberg – förslaget är fantastiskt. Gå dit och ta del innan den 5 april, tyck till nu!

Nya Gustavsberg kommer att innehålla cirka 2200 bostäder. Om vi förutsätter att 20 % av dessa hushåll kommer att ha barn så blir det 440 barnfamiljer. Om vi vidare förutsätter att dessa kommer att ha 1,8 barn var (ung svenskt genomsnitt) så blir 792 barn.

En del kommer att lösas av vad man i samhällsplanerarkretsar kallar gentrifikation, det vill säga att barnen i de tidigare barnrikeområdena kommer att växa upp och därför kommer lediga platser att uppstå. Till exempel borde det vara fler barn i Charlottendalshöjden och Farstadal och färre barn än tidigare i Ösbydalen och Farsta Slottsvik.

Det bästa är att bygga flexibla enheter som kan fungera för flera olika ändamål beroende av populations behov, till exempel barnomsorg, äldreomsorg.

Jag flyttade till Ösbydalen 1993. Ingen förskola och lekplats fanns i området. Ett gäng glada föräldrar drog igång ett föräldrakooperativ. Jag hade tidigare varit med att driva ett föräldrakooperativ på Södermalm tillsammans med Katarina församling, så jag hade erfarenhet av drift och kontakt med i det fallet Stockholms kommun. Men behandling och förfaringssättet i Värmdö kommun på 90 talets början var inte lika enkelt och smidigt.

Barnen växer och till min bestörtning upptäckte jag att det inte fanns någon skola för min äldsta son som var fem år fyllda 1994. Vi var några mammor i Ösbydalen som tog kontakt med kommunen och ingick plötsligt i en referensgrupp tillsammans med Helena Weiss Larsson i projekterandet av Ösbyskolan. Jag hade under den här tiden varit på ett möte i Gustavsbergteatern (Folkets Hus på den här tiden) som hölls av en driftig Helena Wallenberg där hon talade sig varm för en enskild skola med arbetsnamnet Lemshaga Barnakademin. Lemshaga barnakademi skulle bygga på Howard Gardners principer om människans sju (idag åtta) intelligenser och lät spännande. Valet föll på Lemshaga för båda barnen. Ett mycket bra val så här efteråt.

Självklart kan man ta sig till de olika kommundelarna för att hitta verksamheter som är bra, jag sökte mig till Lemshaga före närhetsprincipen. Och 2003 sökte jag mig till ett fantastiskt föräldrakooperativ i Ösby Grind istället för närhetsprincipen med det minsta barnet.

Idag finns det plats på förskolorna i vår kommun, med viss reservation. Men framtiden kan förändra läget snabbt. Nu har en del skolor och förskolor i Gustavsberg expansionsmöjligheter, vilket är betrygganden. Det är också projekterat i detaljplanen för tre förskolor i det nya området.

Summa summarum: Med bostäder kommer barn.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

