Satsa mer på förnyelsebara energikällor

Och mindre på kärnkraft, jag är grön liberal och jag är livrädd och skrämd av vad som händer i Fukushima. Jordbävningar och tsunamier finns inte här, men elfel, terroristattacker, överhettning, är möjliga scenarior. Dessutom, problem med lagring och uranbrytning..

Samtidigt drömmer jag om att i vår kommun Värmdö – skall i en snar framtid alla kommunens fordon (sop, skolskjutsar, mm) vara eldrivna och för detta krävs billig el. Och våra kärnkraftverk producerar förhållandevis ren och effektivt energi. Men att i svensk berggrund, 500 meter ner, placera kärnavfall som är radioaktivt i 100 000 år…

Men vår ekonomi skulle inte klara av en total nedmontering av kärnkraften.  Och jag tror inte den globala ekonomin skulle klara av en total nedmontering av kärnkraften. Japan har inga alternativ till kärnkraft i dagsläget. Japan har 17 kärnkraftverk med 55 reaktorer. Se länk

Många borgliga väljare och en hel del folkpartistiska sympatisörer är skeptiska eller negativa till satsning på kärnkraft. Jag har alltid ansett det ett nödvändigt ont. Men om vi ska ha kärnkraft måste den vara säker och innehålla modern teknik och drivas av kunniga och kompetenta yrkesmänniskor.

Men kärnkraftens rykte kan inte bli sämre än den är just nu… hoppas jag.

 File:2011-03-12 1800 NHK Sōgō channel news program screen shot.jpg

Fukushima plant, before and after, link.

Kommentera

