Uppvärdera läraren – våga tro på oss!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Mitt inlägg i skoldebatt idag söndag den 13 mars:

  • Lärare behövs! Försök att bedriva undervisning utan dem så får ni se.
  • Bra lärare är bättre än sämre lärare. Skillnader inom skolor är större än skillnader mellan skolor.
  • Barn och ungdomar i grupp behöver tydliga spelregler för umgänge sinsemellan för att främja inlärning och motverka mobbing och trakasseri. Barn och ungdomar behöver vuxna.
  • Barn och ungdomar från ickeakademiska hem kan behöva mer stöd för att knäcka skolkoder och stimuleras till studier.

Gammal skåpmat? Japp. Självklarheter – japp igen. Varför i hela världens namn kan någon bli upprörd över detta?

Vänsterbloggare liknar katederundervisning= läraledd undervisning (=interaktionspedagogik, seminaripedagogik, föreläsningspedagagogik mm) med filmen Hets, och Caligula (gäsp!) och spottar sur galla på utbildningsministern.

Men krig är enklare med en tydlig fiende.

Jag har också en tydlig fiende : ”Undervisning undviker vi helt” Kommunförbundet år 2000.

Men många oss pedagoger har prövat olika pedagogiska metoder, och en del har fungerat väl men en del som Casemetodik som jag har jobbat med under forskningsledning från Linköpings Universitet, resulterade till magra reslutat. Elverna kopierade texter, som de inte förstod , de kände sig utlämnande och var stundtals ganska negativa och oengagerade. Även om jag brann för uppgifterna och kände mig inspirerad. Det var som att bygga väggar med eleverna utan att ha byggt en grund.

Men det finns guldkorn att plocka ur de flesta pedagogiska metoderna, och det är viktigt  att låta sig inspireras och jobba med olika modeller i undervisningen. Många olika metoder går att förena såsom Genrepedagogik och föreläsningspedagogik.

Jag är för att olika metoder och arbetsätt ska få plats i klassrummen men läraren får aldrig svika eleverna, utan måste ha en aktiv dialog och leda undervisningen. Personligen skulle jag vilja ha mer av Learning Lessons metodik i skolan, men det kan jag återkomma till..

Eller så kan vi gå tillbaka till den gamla  Bell Lancaster metoden, steget innan katederundervisning, vilket innebär att äldre elever hjälpte yngre och kanske svagare elever genom ett mentorssytem. Ofta med tävlan bakom varje uppgift. Utvecklingen av ”katederundervisning” innebar att lärarrollen proffessionaliserades. Idag har inte lärare kateder utan bänk. Idag är lärrollen och skolan demokratiserad och förmedlande pedagogik och aktiva elever och ett aktivt arbetssätt är inte motsägesfullt. Lyssna och läsa och anteckna och fråga och tänka och diskutera – är en del av att förmedla en kunskap.

Jan Björklund kommer med nyheten att man i den nya skolförordningen kommer skriva in att eleverna ska få ett kontinuerligt och aktivt lärarstöd i en strukturerad undervisning:

”Mycket talar för att en viktig anledning till både de sviktande svenska resultaten och de ökande skillnaderna är att svenska elever i stor utsträckning lämnas ensamma i sitt arbete. En strävan från tongivande politiker och pedagoger att komma bort från katederundervisningen innebar krav på mer självständigt arbete från elevernas sida och mindre strukturerad undervisning. Dessa förändringar har med stor sannolikhet sänkt resultaten och ökat klassklyftorna.” /källa LR:s hemsida

Det bästa gällande skolan skrivs – av Johan Kant.

Tidigar inlägg om ungefär samma, Tyst läsning,  PISA, ”Sova med fienden”, det kan nog räcka där..

2 reaktioner på ”Uppvärdera läraren – våga tro på oss!

  1. Du har så rätt – krig kräver en tydlig fiende.

    Det olyckliga när skolan blir ett krig är att eleverna hamnar på ett slagfält, och i den situationen har man ofta så mycket annat att fokusera på att det blir rätt svårt att lära sig saker också.

    • Hej Morrica! Ja, barn och elever hamnar i klm men ocks lrare och rektor. Svenska skolan r fr politisk, tycker jag som skolpolitiker och lrare. Jag nskar att det fanns vissa sjlvklarheter. Fr allas skull.

      Den mndagen den 14:e mars 2011 skrev

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s