Politikerlöner

Stefan Mårtensson har i sin blogg, Mårtenssonmeningar, tagit upp politikers löner, och arvorderingar i Värmdö kommun. Jag tyckte det var intressant och jag kan tänka mig att många medborgare delar den åsikten och att skattebetalare (obs, politiker är också skattebetalare) undrar vad de får för pengarna.

Jag får ca 5000 kronor innan skatt och 3 500- 4000 efter skatt. Det får jag som vice ordförande i FNU, Finansieringsnämnden för utbildning. Timpengen är minst sagt ganska låg.. Men ersättning finns för att jag måste ta ledigt från mitt jobb för ordförandeberedningsmöten, utbildningsdagar, kallade möten med mera och jag skulle förlora väldigt mycket i inkomst om jag ej hade ersättningen som täckte ledigheten – som dock kan vara olika under olika perioder beroende av arbetsbelastning. I dagsläget har jag aldrig fått ersättning för dat0ranvändning, jag har inget kontor, och jag har ingen tjänstetelefon. Dock har jag begärt 100 visitkort som jag kan dela ut i kontakt med medborgare och kollegor så de kan få tag i mig.

Dessutom får jag mötesarvoden som utgår vid mötena vid deltagande, dessa summor är inte så stora, men utgår till exempel vid Kommunfullmäktigesammansträdena.

Värmdökoalitionen ersätter inte bara majoritetens politiker utan även oppositionens.

Jag får dock inte pensionspoäng för min politikerlön, och drar man bort det man är ledig från sitt ordinarie lönearbete så är det en ekonomisk förlust som kan bli märkbart vid pensionering.

Många politiker jobbar mycket hårt och hela tiden, och jag upplever arbetsbelastningen stundtals riktig tuff. Handlingar i bunter tjocka som tegelstenar dunsar ner i brevlådan och genomläses under kvällar och helger. Speciellt tufft för oss som dessutom har ett heltidsarbete vid sidan om och dessutom har småbarn och barn hemma som kräver tid och omsorg. Men alla politiker kan inte vara pensionärer vilket ur ett samhällsperspektiv vore det ultimata.

Möten tar lång tid men är en av demokratins kärnverksamheter, om jag får uttrycka mig aningen respektlöst om demokrati. I möten når vi komporomisser, med partikamrater, koalitionskamrater och även våra oppositionella politiker som måste vara med i processen och ofta har viktiga vinklingar och föreslag som måste betänkas och penetreras. Det tar tid om det skall bli rätt. Ibland känns det som den hierarkiska företagskulturen från delar av näringslivet att ta ett beslut vilket som helst- bara det är ett beslut/exekutivt handlande som ideal/ väger tyngre än den inlyssnande och reflekterande ledarfilosofin, som jag tycker är ett måste i en demokratisk process.

Politik är ett hantverk, ett tungt och bitvis mycket ensamt arbete. Medborgare får var fjärde år bestämma vilka som ska få uppdraget. Och för mig var det en stor ära att få det uppdraget.

2 reaktioner på ”Politikerlöner

  1. Hej Amie!
    Jättefin blogg! Intressanta inlägg!
    Det är bra att du orkar kämpa och företräda oss andra som inte räcker till! Du är väl värd din ersättning, borde ha mer!!
    kram Stina

    • Hej Stina – kul att du läser min blogg. Och tack för kommentar. Ja, det är stundtals tungt. Två oppositionspolitikerna, varav en skolpolitiker, jobbar heltid som politiker svårt att föra en jämn kamp ibland att hinna vara lika uppdaterad och på när man har ett heltidsjobb sidan om. Sådant tror jag inte allmänheten är medveten om alltid.
      Kram!

Kommentera

