Omvärldsperspektiv

Klockan är sex på morgonen och min kollega är ute och springer. Jag börjar morgonen med blogg och CNN. Jag följer händelseutvecklingen i Libyen och NewZeeland, jordbävningen.

Saker som jag gillar med skolan i Italien är:

  • Betyg i uppförande. Ett ”straffsystem” finns så när man vandaliserar måste man städa upp efter sig, skolan är ren och fräsch. Kommer man ofta försent får man hjälpa till att tvätta fönster med mera. Samt ett betyg i uppförande. Min kollega som ej är född och uppvuxen i Sverige kan inte förstå hur det kan vara laddat att förslå något sådant i Sverige. Man får reprimander om man ägnar sig åt sexuella trakasserier och mobbning vilket även förstör ditt uppförandebetyg.
  • Inkludering av särskoleelever i klasserna. Elverna med särskolebehov har sina lärare med sig in i undervisningen, men är cirka 10-15 % av eleverna i klassen( klassen är emellan 20-30, som Sverige).

Några saker gillar jag inte – och inte de italienska eleverna heller:

  • Skoldagar på lördagar… tufft. Mina elever blev lite chockade.

3 reaktioner på ”Omvärldsperspektiv

  1. Hej Amie,

    Du får gärna utveckla vad du tycker är bra med dina två förslag.
    Själv vacklar jag mellan att betrakta dom som geniala eller gravt okunniga, men det vore kul om du kunde säga vad du tycker är bra med de två?

    • Kej K- Geni och galenskap ar slakt, inga prickar pa datorer i Italien, ursakta. Ibland skall man kasta upp tarningarna i luften och se vad som hander. I teorin, leka med tankar. Det finns fordelar med att betygsatta beteende for att man lyfter vikten av ansvar och formaga att paverka gruppens klimat. Samtidigt sa vet man inte vilken effekt skulle vara…Jag far utveckla mina tankar mer bade for mig sjalv och andra. Jag gillar verkligen nar eleverna ar inkluderade i klasserna – spontant. Gemenskap, tolerans. Amie

  2. Ping: Skolprat | socialliberal

Kommentera

