Ny psykiatribibel har anlänt

I den nya DSM= Diagnostic and statistical manual, en diagnos manual över psykisk sjukdom, så har man plockat bort ”narcissism” som ett sjukligt tillstånd. Narcissism innebär en ”sjuklig” övertro på sin egen förmåga och självupptagenhet.
Kanske har narcissism blivit ett normal tillstånd.

Källa Anna Heberlein, ” En sjuklig idealisering av dårskap”, DN den 17 februari.

4 reaktioner på ”Ny psykiatribibel har anlänt

  1. Hej Amie,

    Tycker du skriver en läsvärd blogg och följer den med jämna mellanrum.
    Utan att koppla på fel sätt till ämnet du tar upp men ändå i samma intresseriktning, varför tycker du inte att vi ska ha en gymnasiesärskola på Värmdö så snart som möjligt?

    Hälsningar
    Kenneth Ehrnstedt

    • Hej Kenneth –
      kul att du läser min blogg. Jag är varken för eller emot ett särgymnasium, jag känner att jag vill veta mer, mer om vilka möjliga aktörer som finns, mer vilket underlag som finns, mer om eventuell samverkan. Viktigt att se det utifrån brukarna, det vill säga elevernas synvinkel. Kanske vill de gå på resturangprofil, inkluderad på en vanlig gymnasieskola? Viktigt att eleverna får valmöjligheter utifrån sina intressen som alla andra ungdomar. Frågan är viktig och den kommer att återkomma.
      Tack för kommentar!
      Amie

      • Bra tänkt, men just nu är alternativen inom kommunens gränser noll, visserligen kan några välja G2 så det är inte helt sant, det är ett, med förslaget som ligger skulle det bli två, varför är inte det en bra början redan i augusti?

      • Hej Kenneth- jag hör och respektera ditt engagemang. Jag förstår att denna fråga skär igenom partilinjer. Jag vill gärna lyssna in gruppen som det handlar om och deras föräldrar.
        Må gott!

Kommentera

