Överklaga beslut del II

Nu har det framkommit att förslaget / utredningens förslag/ innehåller flera svagheter i förslaget om betygsomprövning, se länk LR.

Förslaget om betygsomprövning innebär en rättighet för elever att få slutbetyg från grundskolan och samtliga kursbetyg från gymnasieskolan omprövade, vilket ur ett rättsligt perpektiv låter rätt och riktigt. Men all myndighetsutövning är inte lika, vilket principen utgår ifrån. Förslaget motiveras med att möjligheten till omprövning skulle stärka elevernas rättsäkerhet. Vilket det dock ligger sanning i.

Nåväl, det finns flera svaga punkter i utredningen:

 

  • Förutsätter ett hållbart system för att garantera likvärdighet mm.
  • Metodiken som föreslås kan bidra till att priorietera kvantitativa resultat på bekostnad av mer kvalitativa bedömningar. Tråkigare lektioner i klassrummen..
  • Betygsättning kräver erfarenhet och stor kunskap i det ämne i vilket betyget är satt. Jag känner mig tveksam till att rektorer som aldrig satt betyg i ett ämne skulle kunna göra kvalitativt bättre bedömningar än den lärare som arbetat med eleven under lång tid, skulle kunna göra?! Jag upplever det som en kollektiv nedvärdering av lärare, och en kollektiv uppvärderingar av rektorer. 
  • Om betyg ska omprövas ska det göras av lärare med stor erfarenhet av betygsättning i just det ämne och årskurs som omprövningen avser. Viktigt.

 Jag skulle istället vilja se en modell där kvaliten på betygsättningen förbättras genom att utarbeta ett sätt att  ”Priorietera lärare coachar lärare”. Genom att öka antalet kvalificerade lärare och antalet lektorer, specialister vid landets gymnasieskolor,  skulle  kvalitén på både undervisningen och betygsättningen kunna förbättras (hör detta ihop månne?)

LR säger att frågan måste utredas ytterligare. Tack Metta, för tydligt och bra svar.

Jag stannar kvar i LR och avvaktar vidare utredning…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s