Politik som fritidssysselsättning

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

”Vet du inte, min son, med huru litet förstånd världen styrs?”, ett talesätt från 1500-talet.

Politik som fritidssysselsättning, är en förutsättning för vår demokratis existens. Och jag är numera fritidspolitker, en stor del av mitt liv handlar om de kommunala politiska turerna. Det tar tid och engagemang att lära sig de politiska processerna i kommunen, samt att lära känna alla lokala politiska profiler.

Den här veckan har bestått av informationsmöte med Skolinspektionen i Värmdö kommun tillsammans med skolledare och tjänstemän i kommunen, i fredags förmiddag.

I tisdags var jag på utbildningsmöte med den nya Finansieringsnämnden Utbildning, FNU, tillsammans med ansvariga tjänstemän i kommunen.  Mycket diskussioner och samtal. Vi är i stort överens om målen men inte vägen dit. 

Jag känner mig fortfarande mer som lärare än politiker, men jag känner att någon form av transformering är på gång.

Jag börjar få erfarenhet av den praktiska politiken, hantverket. Att ta del av tjänstemannautredningar, upprättandet av organiserade möten med justeringsmän(och kvinnor) och minoritetsrättigheter, möten där man både lyssnar och talar, så ser den ut i praktiken – den lokala demokratin. Och många koppar halvtaskigt automatkaffe och plastade ostmackor, och sena nätter.

Lokalpolitiken speglar lokalsamhället.

När man läser Gamla Testamentet så förstår man att tidelag var ett samhällsproblem för tusen år sedan, eftersom de lagkunniga gjorde allt för att stäva samhällsproblemet(!)

Nu har vi andra problem…

File:PlaygroundRulesWashDC fixperspective.jpg

Kommentera

