Oxveckor

Oxveckor är den muntliga benämningen på perioden efter trettonhelgen fram till och med fettisdagen. Min dotter sa med trött blick imorse: ”Oj, vilken lång vecka det har varit!”

Mitt tips för att överleva dessa veckor är att kramas mycket och ofta. Om man är singel, krama dina arbetskamrater, även chefen, försök dock att känna av stämningen lite först annars blir veckorna ännu längre fram till semestern.

Är man arbetslös, krama personalen på AF, de lär behöva det! Är du sjuk, behöver du kramar speciellt mycket. Från slutet av mars till midsommar året 2006 låg jag på sjukhuset större delen av tiden. Sex dagar låg jag på intensiven, personalen var fantastisk! Mänsklig kontakt och ömhet är viktigt för både själsligt och fysiskt läkande.

Den här veckan har jag haft energi. En stor del beror på att jag har kunnat ladda batterierna under jullovet. Men en annan anledning är att jag under arbetsveckan har fått så mycket kramar av mina elever, som har kommit tillbaka efter jullov och praktik. Glöm inte att krama om din tonåring om du har en hemma. 

Vissa veckor önskar jag att var rektor, europaparlamentariker, eller – en annan dröm, att jag fick starta en skola i Kerala för kastlösa flickor. Men den här veckan ville jag inte vara någon annanstans än där jag var.

Här kommer en party video, som man inte kan sitta still till – framröstad av min klass, och ett tips ingår från min elev Andreas – dansa mera!

Kommentera

