Överklaga betyg

 Jan Björklund har rätt, konsekvenserna av att ge eleverna rätten att överklaga sina betyg skulle leda till ökad byråkratisering av läraryrket. ”Riktiga betyg är bättre än höga betyg” heter utredningen som presenterar förslag på hur ett fungerande system för omprövning av betyg kan se ut. I teroin låter det bra men jag får inte ihop överklagandet av betyg med min skolverklighet.  De ökade krav som ställs på dokumentation – som vi lärare måste göra –  för att en annan lärare, vid ett annat tillfälle och plats, ska kunna tolka och värdera elevens kunskap vid en omprövning av ett betyg, blir ….. blir det rättvist?

Jag måste be min rektor köpa in ett arkivskåp till som jag kan fylla med underlag, lektionsanteckningar, med skriftliga reflektioner kring de enskilda elevernas lärande, alla 200 stycken.

Vi terminsslut sätter jag runt två hundra betyg. En normal arbetsvecka har jag ungefär hundra prov, läxförhör och fördjupningsuppgifter, som jag rättar och kommenterar. Ifall förslaget går igenom så måste jag ägna mindre tid till förberedelser och utvecklandet av ämnet, samt samtal med eleverna. I det här förslaget slarvar man bort resurser på jakten på millimeterrättvisa… och för vems skull?

Vilka elever kommer att överklaga? Jag misstänker att det kommer bli medvetna akademikerföräldrars barn och ungdomar.  Det kommer bli en klassfråga. För mig känns det olustigt.

Regeringen gör ett antal andra saker för att stadga upp betygssättningen, ett flertal reformer är på väg under de kommande åren. Det finns andra orättvisor i skolan som är värda att bekämpa.

Om LR säger ja till förslaget så kommer jag att gå ur facket efter 21 års medlemskap. Under ett stort antal av de åren, har jag varit lokalombud för mina arbetskamrater.

Tack och hej för mig LR!

Kommentera

