Att bli kvinna

”Amie, får man någon kille om man är feminist?” brukar mina elever fråga mig, när jag har berättat att jag är feminist. Nästa fråga är om jag rakar mig under ärmarna. Båda frågorna är viktiga när man är sexton år, båda handlar om att kunna bli älskad och att få känna sig vacker. Båda djupt mänskliga behov som handlar om att bli bekräftad och sedd och så småningom få möjligheten att få bli älskad och att få älska.

Vi vill lära våra barn och ungdomar att känna omsorg och medlidande med andra människor, viktigt för alla föräldrar och för lärare som fostrar och hjälper unga människor att möta världen och sig själva. Samtidigt vill man, iallafall jag, att de vill påverka och förändra sin värld, inte bara sig själva. Ni var säkert många som läste DN reportaget om den unga kvinna som aldrig vaknade upp efter bröstförstoringen i Polen, som hon gjorde veckorna innan det stundande bröllopet och skulle vara en kärleksgåva till sin blivande man. Jag har haft elever som har fått bröstförstoring i studentpresent av sina föräldrar, och därför sökt ledighet innan studenten, för att få ingreppet klart – i tid.

För mig innebär att vara feminist att medvetandegöra orättvisor på grund av kön. Vilket inte på något som helst sätt innebär att det inte finns orättvisor för män, pga deras könstillhörighet, självklart inte. Till exempel, så har manligt föräldrarskap, aldrig givits tillräcklig tyngd och vikt jämfört med kvinnligt föräldraskap.

Men det handlar om att se att mannen fortfarande är norm, och att det mänskliga ofta är han, det manliga, och undantaget är det kvinnliga. Vi konstruerar det särskiljande, genom att raka bort hår på benen, sminka oss, och framlyfta det särskiljande, vi skiljer oss från männen med högklackat, tight, som man lät blir omsprungen i…….

Tänk på hur vi i dagligt tal ofta utgår ifrån, man, han, är objektivt emedan hon, är subjektivt.

Jag hade en vän, som jag tyvärr har tappat kontakten med, men hon lärde sin barn att utgå ifrån hon. Jag tyckte att det lät annorlunda när hennes barn kom springande och sa: ”Mammma, titta, en groda, jag hittade henne på ängen!” Är det oviktigt? Nej, det är det inte.

Vanlig groda (Rana temporaria)

2 reaktioner på ”Att bli kvinna

Kommentera

