Skidor en sport för överklassen

Min familj och jag har haft två skidsemestrar, båda byggde på att vi fick låna stugor av vänner, gratis. Friluftssemestrar är en ekonomisk omöjlighet för många svenska barnfamiljer. Därför har dessa snöiga vintrar, nu två år i rad, varit en stor glädje för många, stora som små. Flera inlägg på FB har handlat om ”jag tar mina skidor på Tunnelbana, stiger av med skidorna på ryggen, traskar bort till spåret och skidar iväg över vidderna!”

Birgitta Rydberg skriver i DN idag (den 3 januari) om att ”Skidspårsavgifter hotar allemansrätten och hälsan”. Bakgrunden är att vi har fått ett prejudikat för rätten att ta ut avgifter för skidspår. Mora kommun ville ta ut en avgift på Vasaloppsspåret och fick stöd av Sveriges Kommuner och Landsting att ta ut en skälig avgift, med stöd av Förvaltningsrätten i Falun.  Birgitta Rydberg säger att utvecklingen är negativ för vintersport och indirekt vår hälsa eftersom möjligheten att motionera i naturen skall bygga på allemansrätten – året runt. Samtidigt kan jag som kommunpolitiker förstå att kommuner och ideella skidklubbar behöver resurser för att underhålla spår och kringavgifer såsom parkering, duschar med mera.

En övergripande politisk diskussion om vad som skall vara på allmänhetens kostnad och vad som skall avgiftsbeläggas kanske skulle vara på sin plats. Är kommunala ridskolor okej? Är kommunala bandyrinkar och ishockeyplaner okej? Är kommunala skidspår med omklädningsrum okej?

Jag håller med Birgitta Rydberg – jag vill inte avgiftsbelägga skidspår. Jag vill inte att friluftsliv skall bli en fråga för en priviligerad klass, utan allas rättighet och oavsett ekonomi.

Förresten – är det någon som har ett par skidor att sälja mig…?

En reaktion på ”Skidor en sport för överklassen

  1. Ping: Fritt spår för skidåkare | Rydbergs recept – för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

Kommentera

