Julfest

Ibland önskar jag att jag bodde i Frankrike, och nej, det handlar inte om vädret. Jag tycker att snön och kylan är mysig och jag njuter av vädret. Nej, det handlar om hur vi talar till varandra. I Frankrike spenderar man den första halvtimmen på jobbet, på morgonen med att hälsa på sina arbetskamarater! ”Bon jour!” ”Ca va?” ”Et vous madame, commentes allez vous?”. Min chef hälsar inte så gärna på mig, men inte på någon annan heller, iallafall inte i onödan. Om jag inte hälsar på mina kollegor först, så hälsar väldigt få, man låtsas inte om varandra och det gäller både mina kollegor och chefer. Vad har hänt med respekt för varandra och hyfs?Jag tror min generation är sämst, vi verkar vara förvirrade… hur bemöter man en främling? 

Mina elever fick gå ut och göra experiment idag på sin psykologilektion. De delade bland annat ut enkäter på stan. Deras gemensamma upplevelser var ”Usch, vad alla är tråkiga” men undantaget var äldre tanter och farbröder, vilka de tyckte var vänligast och artigast och bemötte dem med nyfiken blick och hade gärna ett samtal. Kanske har vi glömt hur vi gör när vi möter främlingar och arbetskamrater. Är det här en förklaring till att mobbing är så utbrett i Sverige på våra skolor och på våra arbetsplatser? Har vi slutat att lära våra barn och ungdomar hur man hälsar med ett ”hej” och ett förnamn. Har vi glömt att tala om för barn och ungdomar att vi är olika, men det behöver inte hota oss? I Frankrike bjuder man hem främlingar därför att man är nyfiken på någon, det gör vi inte i Sverige.. Vi bjuder hem folk vi känner, våra vänner, vid våra köksbord sitter få främlingar. Frankrike är inte paradiset på jorden, långt därifrån, tänk föräldraförsäkring och flyktingpolitik. Men ibland är det kallt i Sverige, inomhus såväl som utomhus, och vi som behöver värme, eftersom vi är så långt från solen…

Här kommer en underbar decembersång, njut…

Kommentera

