McKinsey och PISA

Kommer du med lösningen, eller är du en del av problemet?

Kinesiskt Ordspråk

Japp, där kom det igen. Vi är halvbra, eller halvdåliga om man vill vara negativ. Det är på väg utför eller uppför om man vill vara positiv Självklart handlar det om skolan.

Ett ”banbrytande” tips från McKinsey är att tillåta eller uppmuntra lärare att leda lärare, eller ”coacha”, som är det mer politiska korrekta ordet. Jag har arbetat som lärare sedan 1991, det blir nitton år, minus ett och halvt år för föräldraledighet, och jobbat halvtid under två år pga studier, men det blir ändå tusentals timmar i katedern. Jag har haft besök av en rektor i sammanlagt fyrtio minuter! Och vi har individuella lönesättning som bygger på lärarskicklighet…

Jag vill göra karriär inom skolan, utbildning, inte bli administratör, utan utveckla skolan, undervisning. Jag vägrar att bli pessimist. Jag tror på barn och ungdomars potential att lära. Men vi lärare i Sverige idag är för utsatta – för ensamma.. Och lärarjobbet har låg, mycket låg status, bland medborgare, media och bitvis bland politiker i vårt land. Nyss hörde jag en kommentar ”lärare är patrask”! Ja, vi kanske är offentlig sektors sanna proletärer. Vem vill ge makten till oss?

En reaktion på ”McKinsey och PISA

  1. Ping: Uppvärdera läraren – våga tro på oss! | socialliberal

Kommentera

