Punkare klarar sig alltid

Idag har jag befunnit mig på Programkontorets (handhar EU:s fondmedel) framtidskonferens. Där lyssnade jag på en dragning av Jan Schierbeck, departementssekreterare på Utbildningsdepartementets gymnasieenhet. I rubriken ovan så tar jag mig friheten att citera honom att ”punkare klarar sig alltid”. Han motiverade detta med ungdomar från punkrörelsen blir duktiga entreprenörer och kreatörer. Den här gruppen utmärkte sig som en subkultur med självförtroende och initiativförmåga och misstro mot vuxenvärlden. Vi (!) var kreativa utanför skolan. Denna unga kreativitet vill gymnasieskolan fånga upp genom att föra in Entreprenörsämnet i gymnasiet med Gy2011.

Nu känner jag mig trygg med Gy2011 när jag vet att det är punkrockare som ligger bakom reformarbetet och inte bara Jan.

Bästa punklåten någonsin?
Glad att du frågar…”Sheena is a punk rocker”

Gamla punkare tar över skolpolitiken. Äntligen har vi makten.

Kommentera

